مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تمرکززدایی در نظام برنامه ریزی درسی: راه حلی جهان شمول یا وابسته به موقعیت؟

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 به نظر می رسد که تمرکززدایی در آموزش و پرورش به طور اعم و برنامه ریزی درسی به طور اخص در دهه های گذشته یک روند جهانی باشد. بررسی ها نشان می دهد که طی چند دهه اخیر در مباحث سیاسی یک اشتغال ذهنی نسبت به تمرکززدایی آموزشی در میان کشورهای جهان و در میان نهادهای توسعه بین المللی وجود داشته است(Leung, 2004) .اقدام تمرکززدایی مشابه در کشورهای مختلف، ممکن است به انگیزه های مختلفی صورت پذیرفته باشد.(Muta, 2000) به عنوان مثال، کشورهای حوزه آمریکای لاتین با تمرکززدایی آموزشی روبه رو بودند و این اقدامات (تمرکززدایی) عمدتا از سوی بانک جهانی و موسسات با نفوذ بین المللی ترغیب و تشویق می گردید. از این رو تمرکز زدایی به عنوان یک اصل اساسی و لایتغیر بازسازی بخش آموزش و پرورش این کشورها مطرح گردیده (Kubal, 2003) و پس از آن، به سایر زیر سیستم های آموزش و پرورش نظیر برنامه درسی نیز تسری پیدا کرده است. اما پر واضح است که انتخاب یا رد تمرکززدایی نباید صرفا متکی به توصیه های بین المللی و تبعیت و تقلید از روندهای جهانی باشد. بنابراین، تعیین اینکه آیا تمرکززدایی جنبه الزامی سیستم سازماندهی آموزش و پرورش و برنامه ریزی درسی است، یا محصول نهایی رشد و تکامل تدریجی و یا نتیجه تغییر و تصمیم سیاسی سیستم، دارای اهمیت فراوان است. به عبارت روشن تر، تعیین مبادی فلسفی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تمرکززدایی در نظام برنامه ریزی درسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین خندقی، مقصود، و گودرزی، محمدعلی. (1384). تمرکززدایی در نظام برنامه ریزی درسی: راه حلی جهان شمول یا وابسته به موقعیت؟. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/812017/fa

    Vancouver: کپی

    امین خندقی مقصود، گودرزی محمدعلی. تمرکززدایی در نظام برنامه ریزی درسی: راه حلی جهان شمول یا وابسته به موقعیت؟. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/812017/fa

    IEEE: کپی

    مقصود امین خندقی، و محمدعلی گودرزی، “تمرکززدایی در نظام برنامه ریزی درسی: راه حلی جهان شمول یا وابسته به موقعیت؟،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/812017/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button