مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اوکسیمورون یا تعارض فشرده در دو جبهه متمرکز و غیرمتمرکز برنامه ریزی درسی می تواند بسترساز تحول متعالی باشد

نویسندگان

بهرنگی محمدرضا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مربی حرفه ای با توجه به واقعیات شرایط موجود، ترکیب مناسب انتظارات برنامه درسی رسمی با نیازهای درونی تحقق خویشتن و شکوفایی استعدادهای دانش آموز را می یابد و با آن یاددهی / یادگیری را هدایت می کند. توان و اختیار مربی حرفه ای بر حسب توان او در ترکیب میزان مناسب توجه به انتظارات رسمی و شکوفایی استعداد دانش آموز نمود می یابد. اقتضای موقعیت یاددهی / یادگیری، میزان درهم فشردگی هر یک از دو نمود به ظاهر متعارض و مخالف را تعیین می کند. بنابراین، یگانگی الگو و روش تدریس برحسب شرایط و موقعیت خاص رقم می خورد و به این صورت نمی توان موفقیت الگوی تدریسی را در موقعیتی خاص برای همه موقعیت ها تعمیم پذیر دانست. یا اگر الگوی تدریسی در موقعیتی بهترین اثربخشی را نشان می دهد، نمی توان آن الگو را همواره الگوی برتر برای موقعیت های دیگر به حساب آورد. اوکسیمورون علاوه بر اشاره به جانشین های بی شمار برای انتخاب رویکرد برنامه ریزی متمرکز و نامتمرکز و روش ها و الگوهای تدریس به نکته اساسی دیگری توجه دارد و آن حرکت تدریجی به سوی کمال است. فرض بر این است که دانش آموز در یادگیری ابتدا بر اساس برنامه های مدون متمرکز حرکت می کند و به تدریج با افزایش میزان ترکیب شکوفایی استعدادهای خویشتن در انتظارات رسمی خارج از او به خویشتن مداری و استقلال در یادگیری نایل می آید. موفقیت دانش آموز در عبور از هر مرحله به سوی کمال به اقتضای شرایط او در ترکیب بین آن دو چیز متعارض تعیین می شود. این نوع همزیستی دو جانبه در آموزش با گرایش به یک ایسم، سیاه و یا سفید گروی و یا یک جبهه ای نگری سازگار نیست. اوکسیمورون با ترکیب بهم فشرده از بخشی از دو چیز به ظاهر متعارض و در کشمکش با یکدیگر انتخاب بهینه را به اقتضا بیان می دارد و پایه شکیبایی در تحمل آرا، باورها و عقاید مخالف را برای حصول به نتایج منطقی و خردمندانه بنا می نهد. این مقاله علاوه بر روشن ساختن این سبک تفکر در تعارض بین دو چیز و استفاده از تفاوت ها به سود برنامه ریزی درسی توضیحات عملی برای پل بستن بین مفهوم متمرکز و نامتمرکز در برنامه ریزی درسی و ارتباط بین نظریه و عمل در تدریس را ارایه می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرنگی، محمدرضا. (1384). اوکسیمورون یا تعارض فشرده در دو جبهه متمرکز و غیرمتمرکز برنامه ریزی درسی می تواند بسترساز تحول متعالی باشد. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/812019/fa

    Vancouver: کپی

    بهرنگی محمدرضا. اوکسیمورون یا تعارض فشرده در دو جبهه متمرکز و غیرمتمرکز برنامه ریزی درسی می تواند بسترساز تحول متعالی باشد. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/812019/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا بهرنگی، “اوکسیمورون یا تعارض فشرده در دو جبهه متمرکز و غیرمتمرکز برنامه ریزی درسی می تواند بسترساز تحول متعالی باشد،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/812019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button