مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,068
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

برنامه درسی مدرسه محور در ایران: افسانه یا واقعیت؟!

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 کمتر (هیچ؟!) مدل یا دیدگاه برنامه درسی وجود دارد (وجود ندارد؟!) که نقش معلم را در تدوین و اجرای برنامه درسی قصد شده انکار کند (اصول و استانداردهای ریاضیات مدرسه ای NCTM،2000 ؛ ایزدی و گویا، 1379. دانلی، 2005. گویا و فتحی، 1381. فتحی، 1383. لوی، 1991. لیان هو و همکاران، 2004. مهرمحمدی 1381؛ هووانگ، 2004). با این حال، نظرات مختلفی در مورد میزان مشارکت معلمان در فرآیند برنامه ریزی درسی وجود دارد. این مقاله با تاکید بر نقش معنا دار معلم در فرآیند برنامه ریزی درسی، به مصداق هایی از جرح و تعدیل برنامه درسی ریاضی در ایران اشاره می کند که درون نظام متمرکز آموزشی در حال انجام است و ادعای مقاله این است که این جرح و تعدیل ها، نمونه هایی از برنامه درسی مدرسه محور در معنای محدود آن هستند که درون نظام های آموزشی متمرکز معنا پیدا کرده اند.از این گذشته، رامبرگ (1996)، معتقد است که برنامه درسی و فعالیت های پیش بینی شده در آن، و میزان مناسب بودن و کارآمدی آن ها، یک مساله تجربی است و تا حد زیادی، به دانش قبلی دانش آموزان و سطح انتظارات آنها بستگی دارد و تنها معلم است که می تواند این دو را تعیین کند. به همین دلیل، وی معتقد است که برنامه ریزی درسی نمی تواند یک علم دقیق باشد. رامبرگ در ادامه مدعی است که برنامه درسی «قصد شده» تنها می تواند نشان دهنده بهترین حدسهای ما در مورد آن چه که دانش آموزان را علاقه مند میکند و توانایی ریاضی را در آنها پرورش میدهد، باشد. به گفته وی؛ برنامه درسی «واقعی» یا آن چه که در ادبیات برنامه درسی از آن به عنوان برنامه درسی «اجرا شده» نام برده می شود، بستگی به انتخاب معلم دارد، هم چنان که «برنامه درسی کسب شده» بستگی به علاقه دانش آموز و دانش قبلی وی دارد و این انتخاب، جلوه ای از برنامه ریزی درسی مدرسه محور است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیع پورگتابی، ابوالفضل، و گویا، زهرا. (1384). برنامه درسی مدرسه محور در ایران: افسانه یا واقعیت؟!. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/812027/fa

    Vancouver: کپی

    رفیع پورگتابی ابوالفضل، گویا زهرا. برنامه درسی مدرسه محور در ایران: افسانه یا واقعیت؟!. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/812027/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل رفیع پورگتابی، و زهرا گویا، “برنامه درسی مدرسه محور در ایران: افسانه یا واقعیت؟!،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/812027/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button