مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

324
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در دو دروس ریاضی و فارسی در بین دانش آموزان مراکز تیزهوش و عادی دختر و پسر سوم راهنمایی شهر شیراز

نویسندگان

ایمانی فر حمیدرضا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در دروس ریاضی و فارسی در بین دانش آموزان مراکز تیزهوش و عادی دختر و پسر سوم راهنمایی شهر شیراز بود. آزمودنیها شامل 30 پسر و 30 دختر از مراکز تیز هوشان و 30 پسر و 30 دختر از دانش آموزان مدارس عادی در مقطع سوم راهنمایی شهرستان شیراز، انتخاب گردیدند. ابزار سنجش، پرسشنامه خودگزارشی ام- اس- کیو پنتریچ و گروت (1990) بود.برتری دانش آموزان مراکز تیزهوش بر دانش آموزان عادی در مولفه های خودکارآمدی ریاضی (p<0.0001) و فارسی (p<0.0001)، ارزش درونی ریاضی (p<0.0001) و فارسی (p<0.022) و میزان کم اضطراب ریاضی (p<0.0001) و فارسی (p<0.002) به باورهای انگیزشی قوی در این دانش آموزان ارتباط دارد که همین باورهای انگیزشی پیشرفت تحصیلی بالاتری را به همراه می آورد. اما برتری دانش آموزان عادی در راهبردهای خودتنظیمی فارسی (p<0.002) و ریاضی (p<0.036) و عدم تفاوت در راهبردهای شناختی این فرضیه را مطرح می کند که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مراکز تیزهوش به علت قوی بودن راهبردهای شناختی و خودتنظیمی در آنها نیست، بلکه بیشتر به خاطر باورهای انگیزشی قوی در آنها می باشد. این یافته ها لزوم تجدید نظر در پذیرش و جذب دانش آموزان مراکز تیزهوشان تاکید دارد.نتایج نشان داد که دختران در درس فارسی، در مولفه های خودکارآمدی (p<0.0001) و ارزش درونی (p<0.0001) و در درس ریاضی دارای ارزش درونی (p<0.0001) و راهبردهای شناختی (p<0.02)، نسبت به پسران برتری داشتند.تعامل هوش و جنسیت در خودکارآمدی (p<0.036) و اضطراب (p<0.0001) و راهبردهای خودتنظیمی (p<0.028)، در درس ریاضی نشان دهنده آن است که این متغیرها به طور همزمان از هوش و جنسیت تاثیر می پذیرند. بنابراین متصدیان آموزشی در درس ریاضی در مواجهه با خودکارآمدی، اضطراب و راهبردهای شناختی دانش آموزان علاوه بر هوش به تاثیر جنسیت نیز در فرایند آموزشی باید توجه داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی فر، حمیدرضا. (1387). مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در دو دروس ریاضی و فارسی در بین دانش آموزان مراکز تیزهوش و عادی دختر و پسر سوم راهنمایی شهر شیراز. همایش ملی روانشناسی و کاربرد آن در جامعه. SID. https://sid.ir/paper/814105/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی فر حمیدرضا. مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در دو دروس ریاضی و فارسی در بین دانش آموزان مراکز تیزهوش و عادی دختر و پسر سوم راهنمایی شهر شیراز. 1387. Available from: https://sid.ir/paper/814105/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا ایمانی فر، “مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در دو دروس ریاضی و فارسی در بین دانش آموزان مراکز تیزهوش و عادی دختر و پسر سوم راهنمایی شهر شیراز،” presented at the همایش ملی روانشناسی و کاربرد آن در جامعه. 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/814105/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button