مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

256
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

دیالکتیک محلی و جهانی؛ دریچه ای به آینده زبان، ادبیات و فرهنگ بومی لرستان

نویسندگان

خدایی ابراهیم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در روزگار معاصر, فرهنگ های مناطق و جوامع مختلف جهان در دو وضعیت واقعی (فیزیکی) و مجازی (از طریق رسانه ها و...), در تماس روزافزون با هم قرار گرفته اند, در پاسخ به این پرسش که این تماس و تلاقی چه تاثیری بر فرهنگ ها می گذارد و چه تصویری از آینده فرهنگی انسان می توان متصور شد, دیدگاه های عمده را در سه جبهه کلی دسته بندی کرده اند: کسانی که معتقد به همگن شدن و همگرایی و احیانا یکسان شدن فرهنگ ها هستند, گروهی که گمان می کنند جهانی شدن اتفاقا موجب دورشدن و متفاوت شدن فرهنگ ها و تمدن ها می شود و در نهایت دسته ای هم اعتقاد به تلفیق فرهنگ ها دارند. این تحقیق که بیشتر به گونه ای اسنادی و کتابخانه ای تلاش دارد وضعیت امروز زبان و ادبیات مردم لرستان را, در پرتو نظریه های جهانی شدن فرهنگی تبیین کند, نشان می دهد آینده زبان و ادبیات لر, به عنوان جزئی از سرنوشت فرهنگی ما, طرحی است که گویشوران زبان ها و گویش های بومی آن را نقاشی می کنند اما نه بر کاغذی سفید بلکه بر بافتی که تار و پود آن را دو فرایند ملی شدن (فارسی شدن) و جهانی شدن تشکیل می دهند. پیامد های زبانی "ملی شدن (فارسی شدن)" مستقیم تر است, اما پیامدهای زبانی جهانی شدن در سطح محلی غیر مستقیم است. به عبارت دیگر انگلیسی یا زبان جهانی دیگری حداقل فعلا و در کوتاه مدت, در حال جایگزینی لری نیست. این تحقیق با استفاده از مفهوم جهان/محلی شدن, اذعان دارد که شرایط جدید جهانی می تواند بستر مساعدی برای رشد جریان های محلی نیز باشد, با مروری بر واکنش فعالان محلی در برابر جریان های ملی و جهانی, از قبیل فعالیت های رسانه ای, انتشار کتاب و مطبوعات, سینما, تلویزیون, اینترنت, برگزاری جشنواره ها, جنبش های سیاسی و اجتماعی و... نشان می دهد جریان محلی به قدر کافی فعالیت و قدرت ندارد که بتواند از هستی هنر, زبان, ادبیات و فرهنگ بومی دفاع کند و به همین دلیل به شدت در حال تغییر و دگرگونی ناخواسته و منفعلانه است. دگرگونی تحمیلی و به عبارت صریح تر, تضعیف و نابودی گویش ها و زبان های بومی مردم لرستان (خرم ابادی, لکی, بختیاری و...) منجر به تهدید بالفعل هنر و ادبیات بومی نیز خواهد به عنوان مثال بدون پویایی زبان و شعر محلی نمی توان انتظار رونق از موسیقی لری نیز داشت, اگر حفظ هویت و تنوع فرهنگی کشور, به عنوان بخشی از سرمایه نرم افزاری ایران در معادلات جهانی مطلوب ماست, تقویت جریان های محلی در رقابت با دو فرایند ملی شدن (فارسی شدن) و جهانی شدن باید در اولویت برنامه ریزی های فرهنگی, آموزشی و اجتماعی قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدایی، ابراهیم. (1392). دیالکتیک محلی و جهانی؛ دریچه ای به آینده زبان, ادبیات و فرهنگ بومی لرستان. همایش ملی بررسی سیر تحول ادبیات بومی لرستان (کله باد). SID. https://sid.ir/paper/818860/fa

    Vancouver: کپی

    خدایی ابراهیم. دیالکتیک محلی و جهانی؛ دریچه ای به آینده زبان, ادبیات و فرهنگ بومی لرستان. 1392. Available from: https://sid.ir/paper/818860/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم خدایی، “دیالکتیک محلی و جهانی؛ دریچه ای به آینده زبان, ادبیات و فرهنگ بومی لرستان،” presented at the همایش ملی بررسی سیر تحول ادبیات بومی لرستان (کله باد). 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/818860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button