پریشان، به دلیل داشتن تفکرات تاویل گرایانه و به صرف وجود ابیاتی که در آنها برخی حروف و کلمات را به روشی نزدیک به شگردهای «حروفیه» تاویل کرده است، از پیروان این فرقه شمرده شده است. نگاهی دوباره به شعر پریشان، البته پس از شناخت دقیق تر مبحث تاویل در اسلام و تشیع، و نیز آگاهی از افکار و احوال حروفیه، و کشف نقاط اشتراک و اختلافات بنیادین دو سوی این پژوهش، به خوبی نشان می دهد که گرایش پریشان به مباحث تاویل گرایانه اگر چه تا حد زیادی می تواند ناشی از گفتمان فکری غالب در عصر زندگی او و حتی ظهور و نفوذ قدرتمند حروفیه و شخص استرآبادی در گستره جغرافیای ایران در قرن نهم باشد، اما تفکر اصیل او در دایره آموخته های رسمی تشیع امامیه باقی مانده، هرگز به افکار خرافی این فرقه آلوده نمی شود و در نهایت ریشه تاویل گرایی او را باید در آموزه های اصیل مکتب اهل بیت بخصوص امام علی (ع) و امام صادق (ع) جست و یافت.