مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,078
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بازشناسی تحلیلی مبانی، دیدگاه ها، اصول و روش های تربیتی- اخلاقی از منظر امام خمینی(ره) (ارائه مقاله در بخش دانشجویی کنگره)

نویسندگان

نوروزی محمد

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در پژوهش حاضر تبیین ماهیت تعلیم و تربیت, اخلاق, ویژگی ها, اصول, روش ها و مصادیق عینی آن با نگاهی تحلیلی و کاربردی از منظر امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش, تحلیل اسنادی بوده, به منظور گردآوری داده های لازم برای پاسخگویی به سوال های پژوهش, همه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع حاضر با استفاده از فرم گردآوری داده ها, جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمده ترین یافته های پژوهش عبارت اند از:1- برخی از عمده ترین مبانی و دیدگاه های اخلاقی- تربیتی امام خمینی(ره) شامل انسان به عنوان موضوع تربیت از جایگاه بس والا برخوردار است. نشانه های خداوند است که هر یک به نحوی انسان را به سوی کمال و تهذیب و تربیت فرا می خواند. شکوفایی و سرافرازی و استقلال مملکت در سایه تربیت و تزکیه صحیح شهروندان می باشد (صحیفه امام, ج 15, ص245). انسان با توجه به سه حوزه اندیشه, اخلاق و عمل, دارای سه مقام است و در هر یک از این مقامات باید, تربیت مخصوص به آن را فرا گیرد و عمل مربوط به آن را به جا آورد (امام خمینی, 1383ب, ص386). تعلیم با تربیت توام و همزمان می باشد. انسان ها نخست باید تربیت شوند و سپس به تخصص و تعلیم رو آورند. علم بدون تربیت و اخلاق مضر است(صحیفه امام, ج19, ص325). اولین گام هر اصلاحی, خود انسان است. اگر چنان چه خود انسان تربیت نشود, نمی تواند دیگران را تربیت کند(همان, ج15, ص491).2- برخی از عمده ترین ویژگی ها و اصول اخلاقی-تربیتی امام خمینی(ره) شامل: خدامحوری, جامعیت, مهذب بودن مربی, الهی بودن تعلیم و تربیت, اراده فردی, و پیمودن مراحل می باشد. همه اصول و خط مشی های آن عارف فرزانه برگرفته از معارف ارزشمند اسلام و سیره و روش پیشوایان معصوم می باشد. اصول فوق تار و پود نظام تربیتی امام خمینی(ره) را تشکیل می دهد و وجود هریک از آن ها ضروری و اجتناب ناپذیر است, به گونه ای که اگر محقق نشود به اساس تعلیم و تربیت مورد نظر خدشه وارد می شود.3- برخی از عمده ترین روش هایی که از دیرباز برای تهذیب, خودسازی و تربیت انسان وجود داشته شامل سه روش زیر است: الف) حکیمان یونان ؛ که بر مصالح دنیوی و مقبولیت نزد مردم بنا شده است. ب) روش پیامبران؛ مبنای مکتب اخلاقی و تربیتی پیامبران الهی, پاداش و جزای اخروی است(توبه ,آیه111). ج) روش قرآن؛ زیربنای روش قرآنی همان توحید کامل و خالص اسلام است, اگر چه قرآن از روش دوم نیز سود جسته است(طباطبایی, ج1, ص358).4- برخی از عمده ترین روش های اخلاقی, تربیتی و مصادیق عینی آن از منظر امام خمینی(ره) شامل این موارد است: الف) روش های عملی ب) الگودهی ج) تشویق و تکریم د) تلقین و تکرار ه) دعا و مناجات. امام در صحنه تعلیم و تربیت فردی و اجتماعی نیز مانند دیگر صحنه ها, از بهترین روش ها و ابزار های مشروع و مفید استفاده کردند. امام با بهره گیری از روش های قرآنی و سنت معصومین توانستند در سطح گسترده و جهانی, تحولی عمیق و پایدار در اندیشه, عمل و اخلاق مسلمانان ایجاد کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، محمد. (1389). بازشناسی تحلیلی مبانی, دیدگاه ها, اصول و روش های تربیتی- اخلاقی از منظر امام خمینی(ره) (ارائه مقاله در بخش دانشجویی کنگره). کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی اجتماعی حضرت امام خمینی (ره). SID. https://sid.ir/paper/819996/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی محمد. بازشناسی تحلیلی مبانی, دیدگاه ها, اصول و روش های تربیتی- اخلاقی از منظر امام خمینی(ره) (ارائه مقاله در بخش دانشجویی کنگره). 1389. Available from: https://sid.ir/paper/819996/fa

    IEEE: کپی

    محمد نوروزی، “بازشناسی تحلیلی مبانی, دیدگاه ها, اصول و روش های تربیتی- اخلاقی از منظر امام خمینی(ره) (ارائه مقاله در بخش دانشجویی کنگره)،” presented at the کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی اجتماعی حضرت امام خمینی (ره). 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/819996/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button