مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

194
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

نوروسایکولوژی زبان برای «جانور فلسفی» یا برای «جانور نحوی»؟

نویسندگان

نیلی پور رضا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 از زمان کشف بزرگ پال بروکا درباره مبانی نوروسایکولوژی زبان و پایگاه آن در مغز و رهاسازی زبان از الگوهای توهمی یک صد و پنجاه سال می گذرد (بروکا, 1861). ولی هنوز هم درباره پایگاه واقعی زبان در مغز ابهام های زیادی وجود دارد. در این که زبان انسانی وجه تمایز او با سایر موجودات است و از همین رو است که زبان انسانی او را در مقام اشرف مخلوقات قرار داده تقریبا اتفاق نظر وجود دارد. ولی هنوز بر سر خصوصیت های این زبان انسانی و پیوند واقعی این چنین زبانی در مغز و منشاء تکوین آن در فرایند شناخت و آگاهی انسان اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به این که مبانی نورونی زبان در آموزش و توان بخشی آن نقش عمده ای دارد و نارسایی های نظریه های سنتی می تواند دست اندرکاران آموزش و توان بخشی زبان را بر سر انتخاب روش مناسب بر سر دو راهی قرار داده و گاه به بی راهه بکشاند, لازم است ماهیت واقعی نورونی زبان انسانی و یادگیری آن در مغز بر اساس یافته های جدید علمی روشن شود تا شاید بتواند برای صاحب نظران آموزش و توان بخشی زبان در انتخاب روش مناسب راهنما و راه گشا باشد.در این گفتار با طرح تمایزهای عمده بین دو دیدگاه فلسفی و دو قطب «انسان جانوری نحوی» و «انسان جانوری فلسفی» به بعضی پرسش ها در این زمینه پاسخ خواهیم داد. پرسش هایی از قبیل: منشاء تکوین زبان چیست؟ پیوند زبان و مغز چگونه برقرار می شود؟ زبان چگونه یاد گرفته می شود؟ ماهیت زبان و شناخت چیست؟ آسیب پذیری زبان چگونه است؟ آیا زبان پس از ضایعه مغزی قابل بازآموزی است؟با طرح و پاسخ گویی به پرسش های بالا از دیدگاه علوم شناختی جدید, نشان خواهیم داد زبان «انسان جانوری فلسفی» نظامی است نورونی و شناختی که کیفیت یادگیری آن با شرایط تجربی و فرهنگی او پیوند تنگاتنگ دارد و فقط در صورت فراهم بودن شرایط مناسب محیطی می تواند به نظامی شناختی و خلاق تبدیل شده و در این صورت است که از آن می توان برای اندیشیدن خلاق, برای حل مساله پیچیده, برای طرح پرسش های جدی و انتقادی, برای تامل کردن در رفتار خود و دیگران و سرانجام برای ایجاد تغییر و تحول در محیط خود استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیلی پور، رضا. (1388). نوروسایکولوژی زبان برای «جانور فلسفی» یا برای «جانور نحوی»؟. سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). SID. https://sid.ir/paper/820284/fa

    Vancouver: کپی

    نیلی پور رضا. نوروسایکولوژی زبان برای «جانور فلسفی» یا برای «جانور نحوی»؟. 1388. Available from: https://sid.ir/paper/820284/fa

    IEEE: کپی

    رضا نیلی پور، “نوروسایکولوژی زبان برای «جانور فلسفی» یا برای «جانور نحوی»؟،” presented at the سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/820284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button