مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اضطراب و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اضطراب و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بوده است. به این منظور 16 نفر از مراجعه کنندگان به یکی از کلینیک های روان پزشکی شهر تهران که بر اساس مصاحبه روان پزشک و ملاک های تشخیصی متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی- ویرایش چهارم (DSM-IV-TR) (انجمن روان پزشکی آمریکا, 2000), تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و ابتلاء به اختلال های دیگر روان شناختی نداشتند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هردو گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از طریق مقیاس 7 سوالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسش نامه کیفیت زندگی (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافت کننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا O2 انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنه آلفای بالاتر از آستانه تعیین شده, پسخورد صوتی دریافت می کردند. برای تحلیل داده ها از روش توصیفی, آزمون های ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافته های پژوهش بیان گر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر, باعث افزایش موج آلفایEEG و کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگیر می شود, و چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نگردید. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان, شاخص کیفیت زندگی بیماران در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری پیدا نکرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نائینیان، محمدرضا، باباپور، جلیل، گروسی فرشی، تقی، و شعیری، محمدرضا. (1388). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اضطراب و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). SID. https://sid.ir/paper/820286/fa

    Vancouver: کپی

    نائینیان محمدرضا، باباپور جلیل، گروسی فرشی تقی، شعیری محمدرضا. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اضطراب و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. 1388. Available from: https://sid.ir/paper/820286/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا نائینیان، جلیل باباپور، تقی گروسی فرشی، و محمدرضا شعیری، “تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اضطراب و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر،” presented at the سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/820286/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button