مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,397
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

پرورش انواع تفکر معطوف به آینده در آموزش و پرورش

نویسندگان

اشرافی بوئیه شهزاده

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 ساختن آینده مطلوب یکی از اهداف اصلی هر جامعه است, و نظام آموزشی آن یکی از مهم ترین ابزار دستیابی به چنین هدفی محسوب می شود. هم چنین از میان تمامی فعالیتها و اقدامات گسترده و متنوعی که آموزش و پرورش متصدی اجرای آنها می باشد پرورش قوه تفکر و انواع مهارتهای تفکر به لحاظ این که فعالیتهای انسان با تفکر معنا و عمل می یابند و معطوف به آینده می باشند, مهم ترین فعالیت این نهاد می باشد. بنابر این هدف مقاله حاضر معرفی یکی از روش های ساختن آینده (مهم ترین هدف از انجام مطالعات آینده پژوهی), یعنی پرورش انواع تفکر در نظام آموزشی است که در پی پاسخ به این سوالات بوده است: 1- انواع تفکر معطوف به آینده کدامند؟ 2- کدام نوع از آنها قابلیت بیشتری جهت آینده سازی برای دانش آموزان عصر کنونی دارد؟ این تحقیق با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای به شناسایی انواع تفکر پرداخته است و از منابع موجود درحوزه آموزش و پرورش به لحاظ مرتبط بودن با موضوع, نمونه گیری هدفمند به عمل آورده است. در جواب به سوال اول شش نوع تفکر معطوف به آینده مورد شناسایی واقع شد که نظام آموزشی می تواند مسیر دستیابی به آینده را از طریق پرورش آنها هموارتر نماید. این شش نوع تفکر و ویژگی های آنها عبارتند از: 1- تفکر فلسفی: حفظ دیدگاه یکپارچه و تفکر در امور خاص و سپس نتیجه و تصمیم گیری را در بر می گیرد. 2- تفکر انتقادی: توجه به گزینه های متعدد پیش رو و قضاوت و ارزیابی در مورد هر کدام و سرانجام تصمیم گیری و عمل بر اساس این قضاوت 3- تفکر خلاق: در آن آفرینشگری و خلق چیزهای تازه مورد تاکید قرار می گیرد و احتمالا در جواب به یک مساله یا سوال رخ می دهد و در سناریونگاری کاربرد فراوان دارد 4- تفکر مخترعانه ملازم با خلاقیت و نوآوری که ناشی از دوراندیشی جهت اختراع و تولید است, این دور اندیشی نیازسنجی نامیده خواهد شد. 5- اندیشه پیچیده: مستلزم ژرف نگری و باریک اندیشی همراه با کل نگری و عالمانه نگری با رویکردی شبیه به تفکر فلسفی, نزدیک به تفکر مخترعانه و البته اندکی پیچیده تر می باشد. 6- تفکر استراتژیک: کل نگر و سیستمی, فعالیتی پویا که گاه فردی و گاه جمعی رخ می دهد, فرضیه سازی و فرصت طلبی, رویکردی با چشم اندازسازی که متضمن پیش بینی و پاسخگویی خواهد بود. نکات مشترک در همه انواع تفکر رسیدن به یک تصمیم نهایی بر مبنای مراحل طی شده و سپس اجرای این تصمیمات می باشد (تصمیم گیری و اجرا). در جواب به سوال دوم نیز می توان گفت پرورش تفکر استراتژیک به رغم مطرح بودن آن در سازمان و تجارت و کسب و کار به لحاظ رویکرد کل نگر و سیستماتیک و آینده بینی و چشم اندازسازی که دارد می تواند جامع جمیع ویژگی های چند نوع تفکر دیگر نیز بشود و قابلیت توجه بیشتری دارد تا بتواند هدف عمده آینده پژوهی و هم چنین اهداف تربیت اجتماعی در نظام آموزشی برای زندگی در آینده که شامل تقویت روحیه مسوولیت پذیری و تعهد و پذیرش و رعایت روح دموکراسی می باشد را از طریق آن و به وسیله نظام آموزشی به انجام برساند. نتیجه ای که در نهایت از تفکر یکپارچه که حاصل ترکیب انواع تفکر است گرفته می شود عبارت خواهد بود از آینده بینی, نتیجه گیری و تصمیم گیری برای آینده مطلوب و عملیاتی کردن این تصمیمات. البته این امر نه تنها مستلزم یادگیری مادام العمر است, بلکه نیازمند آن است که با بهره گیری از انواع روش های تفکر, آینده ساخته شود. کاربرد مهارتهای تفکر به خلق ایده ها, دانش ها, و روش هایی نو منجر می شود که می توانند آینده را از حال متمایز کرده, دانش نظری تولید کرده و به دانش عملی تبدیل کنند. بنابراین پرورش مهارتهای تفکر نه تنها لازم بلکه ضروری است و از اهداف مهم تعلیم و تربیت در هر نظام تربیتی به حساب می آیند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشرافی بوئیه، شهزاده. (1393). پرورش انواع تفکر معطوف به آینده در آموزش و پرورش. همایش ملی آینده پژوهی. SID. https://sid.ir/paper/821858/fa

    Vancouver: کپی

    اشرافی بوئیه شهزاده. پرورش انواع تفکر معطوف به آینده در آموزش و پرورش. 1393. Available from: https://sid.ir/paper/821858/fa

    IEEE: کپی

    شهزاده اشرافی بوئیه، “پرورش انواع تفکر معطوف به آینده در آموزش و پرورش،” presented at the همایش ملی آینده پژوهی. 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/821858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button