مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

پیشینه نور و رنگ در نگارگری معماری ایرانی و هنر اسلامی

نویسندگان

صادقی اسکندری فرشته

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنایی است وگرنه در تاریکی, زیبایی مفهومی ندارد. زیبایی حقیقی با نور معرفت درک می گردد و زیبایی ظاهری با عزیزترین حسن ما که بینایی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبایی به چشم آید و رنگ و سایر زیبایی های شئ جلوه کند. بنابراین این بحث نور و پرداختن با آن می تواند در مباحث زیبایی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت, هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تامین کننده نور مصنوعی هسنتد, مطرح می باشند. نگارگری ایران نیز به عنوان «اسناد منقوش» در شناسایی عناصر نورگیری در معماری و همچنین ابزار و وسایل روشنایی نقش بسزایی دارد و چه بسا در نگارگری ایران نمونه هایی بسیار بدیع و منحصر به فرد از این وسایل وجود دارد که در حال حاضر اثری از آن ها موجود نیست و تنها در مینیاتورها می توان سراغ آن ها را گرفت و ما با رجوع به این منبع مهم می توانیم با این نمونه ها آشنا شویم. در ایران دوره اسلامی, همواره تاثیر آرای عرفا و حکمای اسلامی بر آثار هنری قابل تشخیص و شناسایی است. از این رو, ابتدا در این نوشتار آرای ابن عربی و مولوی درباره وحدت وجود و تاثیر آن در ساحت معماری مورد توجه قرار گرفته و سپس به عنصر نور به عنوان نمادی از وجود خداوند که در معماری اسلامی همواره حضوری ذاتی دارد, پرداخته شده است. بخش بعدی مقاله به آرای حکمای اسلامی درباره نور و رنگ و تاثیر شگفتی که این آرا در حوزه نگارگری و معماری از خود به جا گذاشته اند, اشاره می کند و ارتباط حالات روحی عارف با نورهای رنگی را مورد تحلیل قرار می دهد. در انتها نیز به نقش نور و رنگ در نگارگری ایرانی که همواره جایگاه تجلی فرهنگ ایرانی اسلامی بوده است, پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی اسکندری، فرشته. (1394). پیشینه نور و رنگ در نگارگری معماری ایرانی و هنر اسلامی. همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری. SID. https://sid.ir/paper/826322/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی اسکندری فرشته. پیشینه نور و رنگ در نگارگری معماری ایرانی و هنر اسلامی. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/826322/fa

    IEEE: کپی

    فرشته صادقی اسکندری، “پیشینه نور و رنگ در نگارگری معماری ایرانی و هنر اسلامی،” presented at the همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/826322/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button