مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مطالعه تطبیقی جایگاه رشته مطالعات زنان در آموزش عالی، به مثابه زیربنای دستیابی زنان به عرصه های مدیریتی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

مطالعات زنان, مطالعاتی بر مبنای مسائل مرتبط با زنان است که جهان را با تجارب و پرسش های زنان می آزماید. درباره ماهیت این رشته که سال ها است در دانشگاه های گوناگون جهان در سطح اکادمیک تدریس می شود, دیدگاه های متفاوتی وجود دارند. برخی, این رشته را دارای ماهیتی میان رشته ای می دانند, عده ای آن را چند رشته ای تعریف می کنند و گروهی هم معتقد به رشته نبودن آن هستند. به دلیل عدم وجود هماهنگی کافی میان نگرش و عمل دانشگاه های مجری این رشته در ایران, مطالعات زنان را می توان از رشته های دانشگاهی چالش برانگیز دانست که تا به امروز موانع متعددی را پشت سر گذاشته و هم چنان هم محل نقد و بررسی است. با وجود قرار گرفتن این رشته در زیرمجموعه علوم اجتماعی, به نظر می رسد که محتوای درسی آن به رشته های فقه و حقوق نزدیک تر شده باشد و نظر به این که معمولا اساتید و مدیران این گروه از میان افرادی با گرایش های تحصیلی حقوقی, فقهی و علوم اسلامی انتخاب می شوند, نقش آموزش های جنسیت کم رنگ تر و بحث های حقوق زنان و خانواده در رشته پر رنگ تر است. تحقیق پیش رو, با روش تحلیل اسنادی و با تکیه بر یافته های پژوهشی این حوزه همچنین اطلاعات دانشگاه های مختلف جهان و ایران درباره این رشته دانشگاهی, تلاش می کند که با تحلیل تطبیقی, به بررسی جایگاه و تاثیرگذاری این رشته با توجه به سرفصل های آموزش عالی و دانشگاه های مختلف جهان در ورود به عرصه های مدیریتی زنان بپردازد. یافته های این پژوهش حاکی از آن هستند که آن چه امروز به منزله مطالعات زنان در دانشگاه های مختلف کشور دیده می شود, به دلیل قرار گرفتن تحت نفوذ سیاست های متفاوت در برهه های زمانی مختلف, از تفکر موسسین این رشته و استانداردهای جهانی این دانش تا اندازه ای دور شده است. با توجه به ضرورت توجه به مطالعات زنان به عنوان منبع یاری رسان در دستیابی زنان به مناصب عالی و جایگاه مدیریتی و در نهایت حرکت کشور به توسعه پایدار, در سیستم آموزش عالی ایران هم ضرورت دارد این رشته به صورت جدی مورد بازنگری متخصصین قرار گیرد تا از ظرفیت ها آن در راستای مساله شناسی زنان و افزایش کیفی و کمی حضور آنها در عرصه های مختلف از جمله عرصه های مدیریتی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عامری، پردیس، و شریعت پناهی، نسیم السادات. (1394). مطالعه تطبیقی جایگاه رشته مطالعات زنان در آموزش عالی, به مثابه زیربنای دستیابی زنان به عرصه های مدیریتی. همایش زن و مدیریت در آموزش عالی. SID. https://sid.ir/paper/827377/fa

    Vancouver: کپی

    عامری پردیس، شریعت پناهی نسیم السادات. مطالعه تطبیقی جایگاه رشته مطالعات زنان در آموزش عالی, به مثابه زیربنای دستیابی زنان به عرصه های مدیریتی. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/827377/fa

    IEEE: کپی

    پردیس عامری، و نسیم السادات شریعت پناهی، “مطالعه تطبیقی جایگاه رشته مطالعات زنان در آموزش عالی, به مثابه زیربنای دستیابی زنان به عرصه های مدیریتی،” presented at the همایش زن و مدیریت در آموزش عالی. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/827377/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button