مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه الگوی همبودی اختلال وسواسی - اجباری در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 50

چکیده

 هدف: این مطالعه با هدف مقایسه همبودی اختلال وسواسی - اجباری در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک صورت گرفت. روش: در این پژوهش تعداد 100 نفر (50 نفر کودک و نوجوان, 50 نفر بزرگسال) مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I و بستری در بیمارستان به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. تشخیص اختلال دوقطبی بر پایه پرسشنامه های K-SADS (اطفال) و SCID (بزرگسالان) در نظر گرفته شد. همبودی و فنومنولوژی اختلال وسواسی - اجباری به صورت مادام العمر و با استفاده از چک لیست DSM-IV و پرسشنامه های ییل - براون کودکان و بزرگسالان ارزیابی گردید. یافته ها: میزان همبودی اختلال وسواس - اجبار در کودکان و نوجوانان 52% و در بزرگسالان 28% بود و اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت. مقایسه فنومنولوژی وسواس - اجبار در دو گروه نشان داد تنها در گروه وسواس های مذهبی, جنسی, پرخاشگری و سوماتیک و اجبارهای چک کردن تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود دارد (22% کودکان در مقابل 6% بزرگسالان). نتیجه گیری: میزان بالای همبودی اختلال وسواسی - اجباری در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I خصوصا کودکان و نوجوانان در تایید مطالعات پیشین است. میزان بالاتر اختلال وسواسی - اجباری در گروه کودکان و نوجوانان می تواند مطرح کننده زیر گروه بالینی خاصی از اختلال دوقطبی باشد که نیازمند برنامه درمانی متفاوتی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عصاریان، فاطمه، داوری آشتیانی، رزیتا، عرب گل، فریبا، و ویسانی فر، رضا. (1384). مقایسه الگوی همبودی اختلال وسواسی - اجباری در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک. تازه های علوم شناختی، 7(4 (مسلسل 28))، 43-50. SID. https://sid.ir/paper/83112/fa

    Vancouver: کپی

    عصاریان فاطمه، داوری آشتیانی رزیتا، عرب گل فریبا، ویسانی فر رضا. مقایسه الگوی همبودی اختلال وسواسی - اجباری در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1384؛7(4 (مسلسل 28)):43-50. Available from: https://sid.ir/paper/83112/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عصاریان، رزیتا داوری آشتیانی، فریبا عرب گل، و رضا ویسانی فر، “مقایسه الگوی همبودی اختلال وسواسی - اجباری در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک،” تازه های علوم شناختی، vol. 7، no. 4 (مسلسل 28)، pp. 43–50، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83112/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button