مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,374
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهید خرازی اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 214

چکیده

 این مطالعه, با هدف تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی در ایران و ارتباط آن با نحوه رفتار رانندگان انجام شده است. بزرگراه مورد مطالعه در این تحقیق, بزرگراه درون شهری شهید خرازی اصفهان است. داده های ترافیکی جمع آوری شده در ساعات مختلف روز و شب شامل تردد, سرعت متوسط و سرفاصله زمانی هستند. با استفاده از مدلهای کلان سرعت-چگالی و همچنین با تحلیل سرفاصله های زمانی وسایل نقلیه, ظرفیت خطوط مختلف قطعه پایه بزرگراهی تحت شرایط جریان غیرمنقطع تعیین شده است. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت خطوط مختلف بزرگراه مورد مطالعه بویژه خط سبقت بیشتر از ظرفیت پیشنهادی راهنمای ظرفیت راهها HCM است. مهم ترین علت این امر, ویژگیهای متفاوت رفتاری جامعه مورد مطالعه رانندگان نسبت به سایر جوامع است. تمایل بخش عظیمی از جامعه رانندگان به انتخاب سرفاصله های غیرایمن و عدم رعایت فاصله ایمن دنباله روی بویژه در ترددهای نزدیک به ظرفیت, اگرچه ظرفیت خط را افزایش داده است ولی در عین حال سبب کاهش ایمنی و افزایش احتمال خطر تصادف نیز شده است. همچنین مشخص شد که نحوه رفتار رانندگان در خطوط مختلف بزرگراهی و نیز در ساعات شب و روز با یکدیگر متفاوت است. این مطالعه نشان داد که برای تحلیل ظرفیت بزرگراهها در ایران, اعمال تغییرات در مقادیر پیشنهادی توسط آیین نامه های کشورهای پیشرفته, رفتار صحیح تری از ترافیک را منعکس می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابطحی، سیدمهدی، تمنایی، محمد، و کرمانشاهی، شهاب الدین. (1389). تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهید خرازی اصفهان). پژوهشنامه حمل و نقل، 7(3 (پیاپی 24))، 205-214. SID. https://sid.ir/paper/83628/fa

    Vancouver: کپی

    ابطحی سیدمهدی، تمنایی محمد، کرمانشاهی شهاب الدین. تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهید خرازی اصفهان). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1389؛7(3 (پیاپی 24)):205-214. Available from: https://sid.ir/paper/83628/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی ابطحی، محمد تمنایی، و شهاب الدین کرمانشاهی، “تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهید خرازی اصفهان)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 7، no. 3 (پیاپی 24)، pp. 205–214، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83628/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا