مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,599
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

980
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر انواع الیاف تثبیت کننده بر خواص خستگی مخلوطهای آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 289

چکیده

 در اوایل دهه 1970, صنعت راه اروپا نیاز به روسازیهایی مقاوم در مقابل شیارافتادگی سطح راه, ساییدگی و خرابیهای گوناگونی که به وسیله بارهای ترافیکی سنگین و لاستیکهای یخ شکن ایجاد می شد را احساس کرد. برای برطرف کردن این نیاز متولیان روسازی راهها, مخلوطهای آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای (SMA) را ابداع کردند. بالا بودن فضای خالی بین مصالح درشت دانه و مصرف نسبتا زیاد قیر و اندود ضخیم قیری مصالح سنگی درشت دانه در مخلوطهایSMA , عاملی برای ریزش و بیرون زدن قیر از این مخلوط در هنگام ذخیره سازی, حمل و پخش آن است. الیاف به عنوان نوعی از تثبیت کننده ها در مخلوطهای SMA برای جلوگیری از ریزش قیر و مسلح سازی بکار می روند. انواع معمول الیاف مورد استفاده در این مخلوطها الیاف سلولزی و معدنی هستند. هدف از این تحقیق بررسی امکان استفاده از الیاف مصنوعی شامل اکریلیک, پلی استر, پلی پروپیلن و الیاف سلولزی کنف و ویسکوز تولید بومی و یا حاصل از پسماند کارخانه های فرش, موکت و لاستیک موجود در کشور و نیز بررسی اثر کاربرد این الیاف بر خواص خستگی و ریزش قیر مخلوطهای SMA است. در این تحقیق میزان درصد قیر بهینه, ریزش قیر, شاخص سختی مارشال, سختی خمشی و عمر خستگی مخلوطهای  SMA حاوی این الیاف ارزیابی و با یکدیگر مقایسه شد. نتایج آزمایش نشان داد که مخلوطهای  SMA حاوی الیاف سلولزی دارای میزان قیر بهینه بیشتری نسبت به مخلوطهای حاوی الیاف مصنوعی هستند. مخلوطهای SMA حاوی الیاف مصنوعی ریزش قیر بیشتری نسبت به مخلوطهای حاوی الیاف سلولزی از خود نشان دادند. مخلوطهای SMA حاوی الیاف اکریلیک دارای بیشترین مقدار شاخص سختی مارشال بودند. همچنین با افزایش سطح کرنش اعمالی سختی خمشی مخلوطها کاهش می یابد که این امر در سطح کرنشهای بالاتر محسوس تر است. وجود الیاف مختلف نشان داد که نوع الیاف تاثیر قابل توجهی بر عمر خستگی مخلوطها بویژه در سطح کرنشهای پایین تر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده مقدم، ابوالفضل، و نیازی، یونس. (1389). بررسی تاثیر انواع الیاف تثبیت کننده بر خواص خستگی مخلوطهای آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای. پژوهشنامه حمل و نقل، 7(3 (پیاپی 24))، 275-289. SID. https://sid.ir/paper/83629/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده مقدم ابوالفضل، نیازی یونس. بررسی تاثیر انواع الیاف تثبیت کننده بر خواص خستگی مخلوطهای آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1389؛7(3 (پیاپی 24)):275-289. Available from: https://sid.ir/paper/83629/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل محمدزاده مقدم، و یونس نیازی، “بررسی تاثیر انواع الیاف تثبیت کننده بر خواص خستگی مخلوطهای آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 7، no. 3 (پیاپی 24)، pp. 275–289، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83629/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا