مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر دانه بندی و ایجاد بافت درشت به روش شیارزدن بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی راه

صفحات

 صفحه شروع 293 | صفحه پایان 312

چکیده

 ایجاد مقاومت لغزندگی کافی یکی از الزامات مهم و اجتناب ناپذیر در ساخت روسازی های بتنی است. انتخاب روش پرداخت سطح رویه, عاملی است که اثرات عمده ای بر خصوصیات اصطکاکی سطح دارد. با این حال, هنوز دستورالعمل جامعی برای شناسایی و انتخاب روش ایجاد بافت روسازی های بتنی که مجموعه عوامل فنی, اقتصادی, زیست محیطی و ایمنی راه را در بر گیرد, وجود ندارد. هدف از این پژوهش آزمایشگاهی, تعیین رابطه بین مشخصات بافت درشت ایجاد شده و مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی می باشد. برای این منظور با درنظر گرفتن سه تیپ دانه بندی مختلف بر اساس تفاوت در بزرگ ترین اندازه اسمی سنگدانه های آنها, به ارایه سه طرح اختلاط مناسب اقدام شد. پس از پذیرش این سه تیپ مخلوط, برای ساخت نمونه های مربوط به آزمایش های آونگ انگلیسی و پخش ماسه, روش شیارزدن (در وضعیت بتن پلاستیک) به کار گرفته شد تا میزان تاثیر این روش بر خصوصیات بافت ریز و بافت درشت رویه های بتنی, ارزیابی گردد. شیارها در سه پهنا و چهار فاصله مختلف, روی سطح ایجاد شدند و نمونه ها در سه امتداد طولی و عرضی و مورب, تحت آزمایش آونگ انگلیسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که ایجاد بافت روی سطح بتن, مقاومت لغزندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین با افزایش پهنا و کاهش فواصل شیارها, اصطکاک بیشتری تولید می شود و هرگاه بافت ایجاد شده در امتداد عمود بر جریان ترافیک باشد, بالاترین میزان اصطکاک را دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخری، منصور، و طاری بخش، میلاد. (1391). بررسی تاثیر دانه بندی و ایجاد بافت درشت به روش شیارزدن بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی راه. پژوهشنامه حمل و نقل، 9(3 (پیاپی 32))، 293-312. SID. https://sid.ir/paper/83708/fa

    Vancouver: کپی

    فخری منصور، طاری بخش میلاد. بررسی تاثیر دانه بندی و ایجاد بافت درشت به روش شیارزدن بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی راه. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(3 (پیاپی 32)):293-312. Available from: https://sid.ir/paper/83708/fa

    IEEE: کپی

    منصور فخری، و میلاد طاری بخش، “بررسی تاثیر دانه بندی و ایجاد بافت درشت به روش شیارزدن بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی راه،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 3 (پیاپی 32)، pp. 293–312، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button