Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (32)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1041
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    209-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    974
  • دانلود: 

    665
چکیده: 

بزرگراه های درون شهری یکی از تسهیلات زیربنایی هستند که در جابه جایی های روزانه نقش مهمی دارند. مدیریت صحیح آمد و شد با بهره گیری از وسایل مختلف کنترل ترافیک در این بزرگراه ها، می تواند جریانی روان و یکنواخت را به وجود آورد که در کاهش تاخیرها و افزایش ظرفیت جریان بسیار موثر باشد. کنترل رمپ و اعمال سرعت مجاز متغیر دو شیوه از کارآمدترین ابزار برای کنترل بزرگراهی هستند که در سال های اخیر تحقیقات و مطالعات زیادی روی تاثیر آنها بر جریان انجام شده و این موضوع را به یکی از مباحث روز تبدیل کرده است. از این رو در این مقاله یک مدل ابتکاری جهت هماهنگ سازی و بهینه سازی مقادیر این دو کنترل کننده در یک شبکه بزرگراهی ارایه می شود. این مدل متشکل از یک مدل غیر خطی پیش بینی جریان ترافیک، برای محاسبه تابع هدف مدل و الگوریتم بهینه سازی ژنتیک برای بهینه کردن مقادیر متغیرها است. مدل معرفی شده، سپس روی یک معبر فرضی بزرگراهی پیاده می شود. با مقایسه نتایج حاصل از پیاده سازی این مدل، این حقیقت قابل درک است که کنترل کننده رمپ به تنهایی فقط در شرایطی که ازدحامی در مسیر اصلی وجود ندارد کارا است و با ایجاد تراکم و بالا رفتن نسبت حجم به ظرفیت در معبر اصلی، از میزان تاثیرگذاری آن کاسته می شود. در این حالت با به کار بردن سرعت مجاز متغیر در بالادست رمپ، هم به روان سازی و یکنواخت کردن جریان کمک می شود و هم کنترل کننده رمپ به بالاترین میزان تاثیرگذاری خود بر جریان معبر اصلی می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 974

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 665 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    223-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1338
  • دانلود: 

    761
چکیده: 

هدف از این پژوهش، تحلیل توزیع سرفاصله های زمانی وسایل نقلیه در بزرگراه های چندخطه تحت شرایط تردد سنگین است. در این مطالعه، رفتار رانندگان جهت انتخاب سرفاصله در ساعات اوج ترافیک روز و شب مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع آوری داده در بزرگراه شش خطه شهید خرازی اصفهان در ساعات اوج ترافیک و تحت شرایط غیرمنقطع انجام شد. با استفاده از آزمون های کای دو، نیکویی برازش مدل های آماری بر توزیع سرفاصله ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که مدل توزیع لوگ نرمال انتقال یافته، مدلی مناسب جهت برازش بر توزیع سرفاصله ها در خط سبقت است، در حالی که مدل توزیع گامای انتقال یافته جهت برازش بر سرفاصله های خط میانی مناسب می باشد. تفاوت مدل توزیع سرفاصله ها در خطوط مختلف ناشی از تفاوت رفتار رانندگان در این خطوط است. در ساعات اوج جریان ترافیک الگوی دنباله روی رانندگان در خط سبقت متفاوت از خط میانی است، به گونه ای که اکثر رانندگان در خط سبقت حتی در سرعت های بالا، تمایل زیادی به تعقیب وسیله جلویی نشان می دهند. این امر سبب شده است که ظرفیت خطوط با یکدیگر متفاوت شوند و در نتیجه، توزیع و شاخص های آماری سرفاصله ها در شرایط نزدیک به ظرفیت هر خط با یکدیگر تفاوت قابل توجهی داشته باشند. همچنین بررسی نتایج حاصل از مقایسه در شرایط روز و شب نشان داد که رانندگان در شرایط تردد سنگین در ساعات شب، سرفاصله های ایمن تری نسبت به ساعات روز اختیار می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 761 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    235-257
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    617
چکیده: 

بهره برداری بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی، یکی از اهداف اساسی در برنامه ریزی حرکت قطارها محسوب می شود.با توجه به هزینه های بسیار بالای احداث خطوط ریلی جدید، بهره برداری بهینه از ظرفیت خطوط ریلی موجود در اولویت قرار دارد. از این رو، به کارگیری روش های مناسب برای تحلیل حداکثر ظرفیت خطوط ریلی و استفاده بهینه از ظرفیت موجود بدون نیاز به احداث خطوط جدید، از تحلیل های اساسی در صنایع حمل و نقل ریلی به شمار می آید. ترتیب اعزام قطارها از ایستگاه مبدا و همچنین برنامه توقف قطارها در ایستگاه های مسیرهای دوخطه ریلی، دو عامل اساسی در استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی می باشند. در این تحقیق، مساله تعیین توالی اعزام و همچنین برنامه توقف قطارها در جهت حداکثر استفاده از ظرفیت شبکه ریلی موجود، مورد بررسی قرار گرفته است. در این مساله هدف تعیین ترتیب اعزام قطارها از ایستگاه مبدا و همچنین مکان توقف برنامه ای قطارها در راستای حداقل سازی طول افق زمان بندی می باشد. این مساله در قالب حالت خاصی از مساله جریان کارگاهی منعطف بررسی شده است. برای این مساله، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح با در نظر گرفتن محدودیت های خطوط ریلی داخل ایستگاه و همچنین سایر محدودیت های مربوط به راه آهن ایران مانند توقف قطارها در بازه های افق شرعی، ارایه شده است. به دلیل پیچیدگی محاسباتی و دشواری یافتن جواب بهینه در این مساله، از الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفی تطابقی حریصانه برای یافتن جواب های نزدیک به بهینه، استفاده شده است. سه الگوریتم فراابتکاری بر پایه الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفی تطابقی حریصانه ارایه شده و روی نمونه مسایل تصادفی مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده موید کارایی بالای الگوریتم های ارایه شده برای حل این مساله در ابعاد واقعی می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 617 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    259-273
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    960
  • دانلود: 

    662
چکیده: 

در این مطالعه، شبکه توزیع بنزین از پالایشگاه ها و بنادر ورودی به مراکز مصرف به صورت یک مدل حمل و نقل مرکب یک کالایی با هدف حداقل نمودن هزینه حمل بهینه یابی می شود. مدل بهینه شامل 2 مبدا، 77 مقصد و 47 نقطه واسط و 6076 متغیر تصمیم (مسیرهای حمل) می شود. نتایج نشان می دهد 73 درصد بنزین با خطوط لوله، 23 درصد با تانکر و 3.4 درصد با کشتی حمل می شود، حمل با خط لوله 70 درصد، حمل با تانکر 25 درصد و حمل با کشتی 5 درصد از کل هزینه های حمل را به خود اختصاص داده اند و همچنین نتایج، نشان دهنده 17 درصد صرفه جویی در هزینه های توزیع بنزین در سال 1387 است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    275-291
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2151
  • دانلود: 

    922
چکیده: 

کسب اطمینان از ارایه بهترین و کیفی ترین خدمات در بخش حمل و نقل هوایی، مستلزم ارزیابی عملکرد فرودگاه های کشور می باشد. هدف از این مقاله ارزیابی کارایی فرودگاه های کشور با استفاده از یکی از تکنیک های ناپارامتریک در این زمینه تحت عنوان تکنیک تحلیل پوششی داده ها می باشد. به این صورت که از تکنیک تحلیل پوششی داده ها برای ارزیابی کارایی فرودگاه ها با ورودی هایی همچون تعداد نیروی کار، مساحت ترمینال، طول باند و خروجی هایی همچون تعداد پرواز، تعداد مسافر جا به جا شده و میزان بار حمل شده استفاده شد و فرودگاه های کشور به دو دسته فرودگاه های کارا و غیرکارا طبقه بندی شدند. در مرحله بعد، ضمن شناسایی فرودگاه های مرجع برای فرودگاه های ناکارا، شاخص های حساس موثر بر کارایی فرودگاه های کشور شناسایی و بررسی شد تا امکان افزایش کارایی هر فرودگاه نیز فراهم شود. فرودگاه های منتخب این پژوهش متشکل بر 21 فرودگاه فعال کشور در زمینه حمل و نقل هوایی می باشد که از این تعداد فرودگاه های امام، مهرآباد، اهواز، رشت، ساری، گرگان و بیرجند حداکثر کارایی از مدل تحلیل پوششی داده ها به دست آورند. شاخص تعداد کارکنان فرودگاه به عنوان کم حساس ترین و شاخص مساحت ترمینال به عنوان حساس ترین شاخص در عملکرد کارایی فرودگاه های کشور شناسایی شد. در پایان از یک مکانیزم رتبه بندی کامل تحت عنوان تکنیک ارزیابی کارایی متقاطع به منظور رتبه بندی فرودگاه های کشور استفاده شد. نتایج رتبه بندی نهایی، فرودگاه اهواز را در رتبه اول و فرودگاه آبادان را در رتبه آخر سطح عملکرد نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 922 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    293-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1218
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

ایجاد مقاومت لغزندگی کافی یکی از الزامات مهم و اجتناب ناپذیر در ساخت روسازی های بتنی است. انتخاب روش پرداخت سطح رویه، عاملی است که اثرات عمده ای بر خصوصیات اصطکاکی سطح دارد. با این حال، هنوز دستورالعمل جامعی برای شناسایی و انتخاب روش ایجاد بافت روسازی های بتنی که مجموعه عوامل فنی، اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی راه را در بر گیرد، وجود ندارد. هدف از این پژوهش آزمایشگاهی، تعیین رابطه بین مشخصات بافت درشت ایجاد شده و مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی می باشد. برای این منظور با درنظر گرفتن سه تیپ دانه بندی مختلف بر اساس تفاوت در بزرگ ترین اندازه اسمی سنگدانه های آنها، به ارایه سه طرح اختلاط مناسب اقدام شد. پس از پذیرش این سه تیپ مخلوط، برای ساخت نمونه های مربوط به آزمایش های آونگ انگلیسی و پخش ماسه، روش شیارزدن (در وضعیت بتن پلاستیک) به کار گرفته شد تا میزان تاثیر این روش بر خصوصیات بافت ریز و بافت درشت رویه های بتنی، ارزیابی گردد. شیارها در سه پهنا و چهار فاصله مختلف، روی سطح ایجاد شدند و نمونه ها در سه امتداد طولی و عرضی و مورب، تحت آزمایش آونگ انگلیسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که ایجاد بافت روی سطح بتن، مقاومت لغزندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین با افزایش پهنا و کاهش فواصل شیارها، اصطکاک بیشتری تولید می شود و هرگاه بافت ایجاد شده در امتداد عمود بر جریان ترافیک باشد، بالاترین میزان اصطکاک را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    313-326
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1200
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

در این تحقیق 1611 راننده ار طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. هدف از این تحقیق سنجش ویژگی های رانندگان بر ایمنی از دیدگاه عامل انسان است. در این راستا رانندگان بر اساس معیارهای جمعیتی و شخصیتی (سن، جنسیت، سطح تحصیلات و نوع شخصیت) که تاثیرگذار بر عوامل ایمنی (رفتارهای رانندگی، نرخ تصادفات و جرائم) می باشد، طبقه بندی شدند. بر اساس معیارهای حاصله 36 گروه از رانندگان به دست آمد. به منظور طبقه بندی رانندگان در خوشه های همگن و معنی دار با توجه به رفتارهای رانندگی (لغزش ها، اشتباهات و تخلفات) و نرخ تصادف و جریمه، تحلیل خوشه بندی و آزمون معنی داری من ویتنی روی داده ها انجام شد. در ادامه برای بررسی صحت شاخص معرفی شده خطرآفرینی راننده 158 راننده دیگر بررسی شد که نتایج تحلیل نشان دهنده اعتبار شاخص می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات منجر به معرفی یک شاخص 4 سطحی ایمنی راننده بر مبنای مقادیر تخلفات، نرخ تصادف و جریمه ها در محدوده «ایمن» تا «خطرناک»گردید. همچنین هیچ رابطه معنی داری بین گروه های حاصل با توجه به لغزش ها و خطاها یافت نشد و به عنوان یک نتیجه مهم می توان گفت گروه های با تحصیلات کم به خصوص جوانان به طور قابل توجهی سطح خطرآفرینی بالایی دارند. این شاخص می تواند به عنوان یک ابزار مهم در بررسی پتانسیل خطر رانندگان و برنامه ریزی و مدیریت ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button