مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه یک روش ارزیابی سریع خطرپذیری لرزه ای برای سامانه های حمل و نقل برون شهری

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 85

چکیده

 در این مقاله روشی برای ارزیابی سریع خطرپذیری لرزه ای 1 سامانه های حمل و نقل جاده ای برون شهری معرفی, و کاربرد آن در مورد جاده های کشور ایران در محدوده های استانی ارایه شده است. بطور کلی در اکثر مطالعات انجام شده در زمینه ارزیابی خطرپذیری لرزه ای, تنها معیارهای خطر و آسیب پذیری فیزیکی زیرساخت های حمل و نقل مدنظر قرارگرفته اند, حال آنکه در شبکه حمل و نقل برون شهری علاوه بر معیارهای فوق, موضوعات عبور مسافر و حمل کالا نیز در مطالعات خطرپذیری بسیار موثر هستند. با ترکیب معیارهای خطر زلزله, آسیب پذیری و ترافیک عبوری می توان یک روش جدید دو مرحله ای برای ارزیابی خطرپذیری لرزه ای, و بر آن اساس یک مدل جدید برای مدیریت خطرپذیری لرزه ای جاده های برون شهری ارایه کردد. مرحله اول روش پیشنهادی, که در این مقاله به آن پرداخته می شود, برای ارزیابی سریع و مرحله دوم آن, که در مقاله ای دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت, برای ارزیابی تفصیلی است. نتیجه حاصل از مرحله اول روش یک اولویت بندی منطقی تر برای بکارگیری مدیریت خطرپذیری لرزه ای, به ویژه بهسازی لرزه ای سامانه های جاده ای کشور است, که با استفاده از آن بخش هایی که باید مورد بررسی تفصیلی قرار گیرند تعیین می شوند. این گونه اولویت بندی می تواند به تصمیم سازان حمل و نقل ایران و کشورهای مشابه, به ویژه کشورهای درحال توسعه, در فرآیند کاهش خطرپذیری و تخصیص بودجه کمک فراوانی کند. روش پیشنهادی این ویژگی را دارد که قادر است متغیرهای مرتبط را مستقلا یا در ترکیب با یکدیگر درنظر بگیرد و بین آنها یک ارتباط مناسب, از لحاظ نوع, وزن, اولویت و ..., برقرار کند. می توان ادعا کرد که در این زمینه, روش معرفی شده کاملا جدید است و تا کنون مورد مشابهی در دنیا, به ویژه برای جاده های برون شهری, ارایه نشده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی وایقان، فریبرز، و حسینی، محمود. (1388). ارایه یک روش ارزیابی سریع خطرپذیری لرزه ای برای سامانه های حمل و نقل برون شهری. پژوهشنامه حمل و نقل، 6(1 (پیاپی 18))، 65-85. SID. https://sid.ir/paper/83827/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی وایقان فریبرز، حسینی محمود. ارایه یک روش ارزیابی سریع خطرپذیری لرزه ای برای سامانه های حمل و نقل برون شهری. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1388؛6(1 (پیاپی 18)):65-85. Available from: https://sid.ir/paper/83827/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز یعقوبی وایقان، و محمود حسینی، “ارایه یک روش ارزیابی سریع خطرپذیری لرزه ای برای سامانه های حمل و نقل برون شهری،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 6، no. 1 (پیاپی 18)، pp. 65–85، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83827/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button