مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ناهمواری روسازی و روشنایی بر سرعت جریان آزاد در آزادراهها

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 38

چکیده

 این مطالعه قصد دارد تاثیر ناهمواری روسازی و تاریکی شب بر سرعت جریان آزاد, در آزادراهها را به دست آورد. در بسیاری از آیین نامه های معتبر دنیا, به منظور مطالعه سرعت جریان آزاد1 (FFS) شرایط روسازی هموار و روشنایی روز مد نظر بوده است, نظیر آیین نامه ظرفیت بزرگراهها2 (HCM), که در آن تاثیر ناهمواری روسازی و تاریکی بر سرعت جریان آزاد, ظرفیت و سطح سرویس3 راهها در نظرگرفته نشده است. آشکار است هر عاملی که سبب کاهش دید رانندگان و یا افزایش لرزش وارده به وسایل نقلیه شود, منجربه کاهش سرعت وسایل نقلیه خواهد شد. در این مطالعه به منظور تعیین شرایط ناهمواری روسازی, از ضریب ناهمواری بین المللی (IRI) ؛که توسط دستگاهRSP  ساخت شرکت Dynatest برداشت می گردد؛ استفاده شد, همچنین اطلاعات درباره ناهمواری روسازی و سرعت جریان آزاد وسایل نقلیه سواری در روشنایی روز و تاریکی شب و در 16 قطعه از یک محور آزاد راهی به طول 62 کیلومتر برداشت شد. داده های سرعت , با دستگاه Speed Gun مدل traffipatrol XR که توانایی سنجش سرعت در روز و شب و تا فاصله بیش از یک کیلومتر را دارد و در شرایط جریان آزاد سنجش شد و به منظور جلوگیری از تاثیر کنترل سرعت بر رفتار رانندگان, محل استقرار دستگاه در فواصل و نیز مکان هایی انتخاب شدند که در محدوده دید رانندگان قرار نگیرد. تحلیل داده ها در این مطالعه نشان می دهد که رابطه خطی و معکوس در سطح معنی داری 01/0 , توانایی توضیح تغییرات سرعت جریان آزاد بر حسب ضریب ناهمواری بین المللی را دارد و حساسیت سرعت جریان آزاد به ناهمواری در شرایط تاریکی شب کمتر ازحساسیت سرعت جریان آزاد به ناهمواری در روشنایی روز است. دیگر نتایج این مطالعه نشان دهنده آنست که حساسیت سرعت جریان آزاد نسبت به تاریکی در ناهمواری های کوچک تر بیشتر است. نهایتا این مطالعه, فاکتورهای نوعی را به منظور تصحیح شرایط ناهمواری و تاریکی بر معادلات سرعت جریان آزاد در HCM , ارایه کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صفارزاده، محمود، و زاهدی، محسن. (1389). تاثیر ناهمواری روسازی و روشنایی بر سرعت جریان آزاد در آزادراهها. پژوهشنامه حمل و نقل، 7(1 (پیاپی 22))، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/83845/fa

    Vancouver: کپی

    صفارزاده محمود، زاهدی محسن. تاثیر ناهمواری روسازی و روشنایی بر سرعت جریان آزاد در آزادراهها. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1389؛7(1 (پیاپی 22)):27-38. Available from: https://sid.ir/paper/83845/fa

    IEEE: کپی

    محمود صفارزاده، و محسن زاهدی، “تاثیر ناهمواری روسازی و روشنایی بر سرعت جریان آزاد در آزادراهها،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 7، no. 1 (پیاپی 22)، pp. 27–38، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83845/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button