مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی استوار شبکه حمل و نقل در شرایط تقاضای گزینه مبنا با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و دسته مورچگان

صفحات

 صفحه شروع 343 | صفحه پایان 361

چکیده

طراحی شبکه های حمل و نقل یکی از مهم ترین مسایل در مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل است که وجود عدم قطعیت ها پیچیدگی آن را بیشتر می نماید. عدم قطعیت در تقاضا یکی از رایج ترین منابع عدم قطعیت در شبکه ها است که به دلایلی مانند دشواری پیش بینی تولید و جذب سفرها در آینده به وجود می آید. در این مقاله از روشی بر پایه بهینه سازی استوار برای حل مساله طراحی شبکه گسسته های حمل و نقل در شرایط وقوع تقاضای متغیر گزینه مبنا استفاده شده که سطح عدم قطعیت وارد شده در مساله را در اختیار طراح قرار می دهد. برای این منظور از تابع هدف مجموع وزن داده شده میانگین و واریانس کل زمان سفر در گزینه های مختلف تقاضا و برای حل مساله فوق از الگوریتم های ژنتیک و دسته مورچگان استفاده شده است. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی از دو مطالعه موردی روی یک شبکه متوسط استفاده شده است. در مطالعه موردی اول, الگوی تقاضا در گزینه های فرضی اختلاف قابل توجهی داشته و در نتیجه, واریانس کل زمان سفر نسبت به میانگین آن, اثر مهمی در طرح نهایی خواهد داشت. در مطالعه موردی دوم, گزینه های تقاضا اختلاف بسیار اندکی داشته و اثر وزن داده شده به میانگین و واریانس در طراحی نمود بیشتری دارد. در هر دو حالت, نتیجه طراحی در شرایط عدم قطعیت با نتیجه طراحی مستقل گزینه ها متفاوت بوده و بر لزوم استفاده از روش های مبتنی بر بهینه سازی در شرایط عدم قطعیت در حل مسایل مشابه تاکید شده است. همچنین در مقایسه الگوریتم های ژنتیک و دسته مورچگان به ازای وزن های مختلف در تابع هدف, الگوریتم دسته مورچگان در زمان محاسباتی کمتر, پاسخ بهتری را به دست داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افندی زاده زرگری، شهریار، غفاری، احمدرضا، و کلانتری، نوید. (1390). طراحی استوار شبکه حمل و نقل در شرایط تقاضای گزینه مبنا با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و دسته مورچگان. پژوهشنامه حمل و نقل، 8(4 (پیاپی 29))، 343-361. SID. https://sid.ir/paper/83916/fa

    Vancouver: کپی

    افندی زاده زرگری شهریار، غفاری احمدرضا، کلانتری نوید. طراحی استوار شبکه حمل و نقل در شرایط تقاضای گزینه مبنا با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و دسته مورچگان. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1390؛8(4 (پیاپی 29)):343-361. Available from: https://sid.ir/paper/83916/fa

    IEEE: کپی

    شهریار افندی زاده زرگری، احمدرضا غفاری، و نوید کلانتری، “طراحی استوار شبکه حمل و نقل در شرایط تقاضای گزینه مبنا با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و دسته مورچگان،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 8، no. 4 (پیاپی 29)، pp. 343–361، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83916/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button