مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,095
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدلسازی مکانی تقاضای سفر مبتنی بر روشی جدید برای پیش بینی و کاهش ترافیک (منطقه شش شهر تهران)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 61

چکیده

 امروزه, مدل سازی تقاضای سفر و استفاده از روش های جدید بخش مهمی از دانش مهندسی حمل و نقل و برنامه ریزی ترافیک حمل و نقل درون شهری را به خود اختصاص داده است؛ به گونه ای که در سال های اخیر, استفاده از روش های علمی نوین نتایج امیدوار کننده ای داشته است. پرسش کلیدی مقاله این است: مدل مکانی تقاضای سفر چه ویژگی هایی داشته است ؟ و برای به دست آوردن میزان تقاضای سفر واقعی و تاثیر آن در پیش بینی و کاهش جریان های ترافیکی از سازگاری های لازم برخوردار است؟ برای پاسخ به این پرسش, از روش علمی ترکیبی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS), سنجش از دور (RS) و روش تحلیلی رگرسیون خطی چند متغیره برای مدل سازی مکانی تقاضای سفر در منطقه شش شهر تهران استفاده شده است. نتایج نهایی تحقیق نشان می دهد متغیر (C3) یعنی جمعیت منطقه با ضریب 14.23 درصد بیشترین درجه همبستگی را با متغیر وابسته در مدل داشته است. پس از آن متغیرهای کاربری تجاری (C16) با ضریب -11.9 درصد و تعداد کارمندان شاغل در منطقه با -3.10 درصد به ترتیب دومین و سومین پارامترهای مدل هستند که به ترتیب از طریق معادلات رگرسیون خطی چند متغیره به دست آمده اند. همچنین, متغیر تعداد واحدهای کسبی منطقه (C11) با ضریب (0.0089) درصد کمترین تاثیر را در مدل سازی مکانی تقاضای سفر نشان داده است. همچنین, جهت ارزیابی و روایی نتایج نهایی, از معیارهایی جهت برازندگی نتایج مدل و مقایسه آن با نتایج مدل های تقاضای سفر حمل و نقل درون شهری استفاده شده است. نتایج نهایی معیارهای استفاده شده به ترتیب مقدار (R2=0.73415936), (MARE=78.628), (RMSE=1.43) درصد حاصل شده است. با توجه به نتایج تحقیق, مدل مکانی تقاضای سفر از توانایی های لازم جهت محاسبه میزان واقعی تقاضای سفر حمل و نقل درون شهری و تاثیر آن بر پیش بینی و کاهش جریان های ترافیکی در منطقه مورد مطالعه برخوردار بوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علوی، سیدعلی، پرهیزکار، اکبر، رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، قالیباف، محمدباقر، و پورموسوی، سیدموسی. (1390). مدلسازی مکانی تقاضای سفر مبتنی بر روشی جدید برای پیش بینی و کاهش ترافیک (منطقه شش شهر تهران). برنامه ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 15(4 (پیاپی 72))، 43-61. SID. https://sid.ir/paper/171827/fa

Vancouver: کپی

علوی سیدعلی، پرهیزکار اکبر، رکن الدین افتخاری عبدالرضا، قالیباف محمدباقر، پورموسوی سیدموسی. مدلسازی مکانی تقاضای سفر مبتنی بر روشی جدید برای پیش بینی و کاهش ترافیک (منطقه شش شهر تهران). برنامه ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)[Internet]. 1390؛15(4 (پیاپی 72)):43-61. Available from: https://sid.ir/paper/171827/fa

IEEE: کپی

سیدعلی علوی، اکبر پرهیزکار، عبدالرضا رکن الدین افتخاری، محمدباقر قالیباف، و سیدموسی پورموسوی، “مدلسازی مکانی تقاضای سفر مبتنی بر روشی جدید برای پیش بینی و کاهش ترافیک (منطقه شش شهر تهران)،” برنامه ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، vol. 15، no. 4 (پیاپی 72)، pp. 43–61، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/171827/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button