مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تاویلی پژوهش در ارزش یابی پیش رفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 12

چکیده

دیدگاه تاویلی به منزله روی کردی سازه گرایانه در علوم اجتماعی در دهه های اخیر احیا و اصول آن در پژوهش های پرورشی نیز به کار گرفته شده است. در این نوشتار, کاربردی ویژه از این اصول در زمینه پژوهش در ارزش یابی پیش رفت تحصیلی پیشنهاد می شود. در این کاربرد, بر نکته بنیانی دیدگاه تاویلی, یعنی دور تاویلی, در چارچوب دیدگاه های هایده گر و گادامر تاکید شده و بر این اساس, چهار گام برای انجام پژوهش در ارزش یابی پیش رفت تحصیلی پیشنهاد شده است. در گام نخست, پژوهش گر می کوشد تعیین کند که آیا آموزگار از پیش - دریافت های خود در فرآیند ارزش یابی آگاه است, چرا که ارزش یابی نیز, هم چون هر فعالیت شناختی دیگر, با ذهنی تهی انجام نمی شود. در گام دوم, پژوهش گر با این پرسش روبه رو می شود که آیا معلم تلاش می کند به افق اندیشه دانش آموزان وارد شود. در نتیجه, در گام سوم, پژوهش گر با این پرسش سر و کار دارد که آیا آموزگار پیش – دریافت های خود را که در گام اول بررسی شد, مورد تایید یا تغییر قرار می دهد. سرانجام, در گام چهارم, پژوهش گر بررسی می کند که آیا آموزگار, «آمیزه ای از افق ها» فراهم می آورد, آمیزشی میان افق های اندیشه آموزگار و دانش آموزان, این پیشنهاد نشان می دهد که بر پایه دیدگاه تاویلی, ارزش یابی به هیچ روی فعالیتی یک سویه از سوی آموزگار نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، خسرو. (1384). الگوی تاویلی پژوهش در ارزش یابی پیش رفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، 1(2-3)، 5-12. SID. https://sid.ir/paper/86742/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خسرو. الگوی تاویلی پژوهش در ارزش یابی پیش رفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1384؛1(2-3):5-12. Available from: https://sid.ir/paper/86742/fa

    IEEE: کپی

    خسرو باقری، “الگوی تاویلی پژوهش در ارزش یابی پیش رفت تحصیلی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 1، no. 2-3، pp. 5–12، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button