مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اهداف آموزشی از دیدگاه میشل فوکو

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 186

چکیده

 از آنجا که تعیین هدف ها راهنمای همه فعالیتهای آموزشی است, در این پژوهش تلاش شده است این کار بنیادی را با نگرش به تعریف انسان از دیدگاه میشل فوکو بررسی کند. فوکو که با کندوکاو باریک بینانه در زمینه جنون و شیوه های بکارگیری مجازات, گسستی جدی در تاریخ اندیشه بشری یافته بود, هستی انسان را نیز بر همین اساس روشن ساخت. او این گسست ها را از دیدگاه اراده معطوف به قدرت و با تکیه بر دانش بررسی می کند و انسان را برآیند سامان های دانایی متفاوت در حد فاصل میان این گسست ها می داند. از چنین دیدگاهی, فوکو در توجه به شرایط شکل گیری سوژه انسانی که مساله اصلی او در همه پژوهش هایش است, متوجه نقش سودمند قدرت در جامه «فن آوری های انضباطی» می شود. همچنین, او با پیش کشیدن گفتار «فن آوری های خود» که بسیار بر آن پای می فشارد و درآمد کاوش های فراوانی برای فیلسوفان آموزشی است, دیدگاهی نو برای آموزش می گشاید. فوکو در کنار نقد جدی استقلال به سان هدف آموزشی از سوی آموزش گران آزادی خواه, خودآفرینی را همچون هدف آموزشی پیش روی می نهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دژگاهی، صغری، و ضمیران، محمد. (1385). بررسی اهداف آموزشی از دیدگاه میشل فوکو. اندیشه های نوین تربیتی، 2(1-2)، 169-186. SID. https://sid.ir/paper/86743/fa

Vancouver: کپی

دژگاهی صغری، ضمیران محمد. بررسی اهداف آموزشی از دیدگاه میشل فوکو. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1385؛2(1-2):169-186. Available from: https://sid.ir/paper/86743/fa

IEEE: کپی

صغری دژگاهی، و محمد ضمیران، “بررسی اهداف آموزشی از دیدگاه میشل فوکو،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 2، no. 1-2، pp. 169–186، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86743/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button