مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,870
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر یارانه انرژی بر انتشار آلاینده های هوا در بخش حمل و نقل در ایران

صفحات

 صفحه شروع 255 | صفحه پایان 263

چکیده

 تخصیص یارانه های سنگین به فرآورده های نفتی در کشور و افزایش مصرف این فرآورده ها, موجب افزایش آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و پرترافیک گردیده است. بخش حمل و نقل اصلی ترین منبع آلودگی شهرهای بزرگ محسوب می شود. در کشورهای توسعه یافته, یارانه های بیشتر به تولید کنندگان کالا و خدمات تعلق می گیرد, که این امر موجب تعادل بین تولید و مصرف در این جوامع می شود. اما در کشورهای در حال توسعه یارانه ها با هدف برقراری عدالت اجتماعی, بیشتر به مصرف کنندگان اختصاص داده می شود. در نظام فعلی کشور ما خانوارهای غنی بسیار بیشتر از خانوارهای ضعیف از یارانه های حامل های انرژی به ویژه بنزین و نفت گاز استفاده می کنند. در این تحقیق نخست به بررسی میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل کشور, و یارانه های تخصیص داده شده به این بخش پرداخته شده است. سپس تابع تقاضای فرآورده های نفتی مصرف شده در بخش حمل و نقل با توجه به سری زمانی مناسب با استفاده از نرم افزار Eviews تخمین زده شده است. در ادامه تاثیر یارانه های انرژی بر انتشار آلاینده های هوا در بخش حمل و نقل با محاسبه میزان انتشارات و استفاده از نرم افزار انرژی و محیط زیست به دست آورده شده است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که حذف کل یارانه های انرژی در بخش حمل و نقل موجب کاهش انتشار آلاینده های هوا به میزان 14.75 درصد می شود, و از آنجا که حذف یارانه ها به طور متوسط موجب افزایش کارایی انرژی به میزان 35 درصد در کلیه بخش های مصرف کننده انرژی در کشور می شود, این اثر نیز مد نظر قرار گرفته, که در این صورت میزان انتشار آلاینده ها با ملحوظ نمودن اثر توام حذف یارانه ها و صرفه جویی انرژی, به میزان 44.56 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجا که حذف کامل یارانه های انرژی بدلیل آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی و به دنبال آن ایجاد تنش های سیاسی در جامعه امکان پذیر نمی باشد, هدفمند نمودن یارانه ها و افزایش کارایی انرژی در بخش های مختلف مصرف کننده انرژی در کشور توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عتابی، فریده، کرباسی، عبدالرضا، و والی زاده معجزی، فرناز. (1386). بررسی تاثیر یارانه انرژی بر انتشار آلاینده های هوا در بخش حمل و نقل در ایران. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 9(3 (مسلسل 34) (ویژه نامه))، 255-263. SID. https://sid.ir/paper/87053/fa

    Vancouver: کپی

    عتابی فریده، کرباسی عبدالرضا، والی زاده معجزی فرناز. بررسی تاثیر یارانه انرژی بر انتشار آلاینده های هوا در بخش حمل و نقل در ایران. علوم و تکنولوژی محیط زیست[Internet]. 1386؛9(3 (مسلسل 34) (ویژه نامه)):255-263. Available from: https://sid.ir/paper/87053/fa

    IEEE: کپی

    فریده عتابی، عبدالرضا کرباسی، و فرناز والی زاده معجزی، “بررسی تاثیر یارانه انرژی بر انتشار آلاینده های هوا در بخش حمل و نقل در ایران،” علوم و تکنولوژی محیط زیست، vol. 9، no. 3 (مسلسل 34) (ویژه نامه)، pp. 255–263، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87053/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا