مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,773
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 135

چکیده

 رویکرد قابلیت که از سوی اقتصاددان شهیر و برنده جایزه نوبل, آمارتیا سن, ارائه شده, روش ها و پایه های اطلاعاتی سنجش رفاه فردی و اجتماعی را دگرگون کرده است. از بدو معرفی این رویکرد تاکنون بسیاری از شاخه های علمی-مانند اقتصاد رفاه, فلسفه اخلاق, علوم سیاسی و توسعه-به منظور گسترده تر کردن چارچوبهای سنجشی خود از این رویکرد بهره گرفته اند. در این مقاله, ابتدا با بهره گیری از یک مرور ادبیات جامع و گسترده در زمینه قابلیتهایی که در رویکرد قابلیت آمارتیا سن برای نظامهای آموزش عمومی توصیه شده, فهرستی از قابلیتهای پایه برای نظام آموزش عمومی ابتدایی احصاء شده است. به منظور بومی سازی فهرست و انطباق آن با شرایط خاص فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی ایران, این فهرست مورد پیمایش خبرگان قرار گرفته است. این پیمایش با به کارگیری تکنیک دلفی انجام گرفته و هدف آن تعیین میزان اهمیت هر یک از قابلیتهای فهرست بوده است. افزون بر این در طول پیمایش از خبرگان خواسته شده تا قابلیتهایی را ارائه کنند که برای نظام آموزش ابتدایی ایران ضروری اند, اما در فهرست اشاره ای به آنها نشده است. قابلیتهای مورد اجماع خبرگان در فهرست نهایی شامل این موارد است: ارتباطات اجتماعی, توانایی انتخاب, صبر و مدارا, قانون مداری, یادگیری, تفکر انتقادی, توانایی مباحثه, خردورزی جمعی, خلاق بودن, احترام, یکپارچگی عاطفی, سواد فناورانه, تصور روایتی, سواد خواندن و نوشتن, توجه به و صیانت از دیگر گونه های حیات, بازی/فعالیتهای تفریحی و ورزشی, امید و آرزو, شناخت مواریث هویتی و ملی و تعادل میان نگرش ملی و جهانی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، وحید، ابویی اردکان، محمد، نیری، شهرزاد، و یگانلی، ندا. (1397). ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران. تعلیم و تربیت، 34(4 (پیاپی 136) )، 109-135. SID. https://sid.ir/paper/87708/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی وحید، ابویی اردکان محمد، نیری شهرزاد، یگانلی ندا. ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(4 (پیاپی 136) ):109-135. Available from: https://sid.ir/paper/87708/fa

    IEEE: کپی

    وحید محمودی، محمد ابویی اردکان، شهرزاد نیری، و ندا یگانلی، “ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 4 (پیاپی 136) ، pp. 109–135، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button