Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

635
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

710
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی میزان تاکید بر استفاده از رویکرد زیبایی شناسانه در تدریس در برنامه های تربیت معلم پیش از خدمت

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 40

کلیدواژه

شایستگی(صلاحیت)Q1

چکیده

 این پژوهش با هدف مقایسه صلاحیتها و شایستگیهای حرفه معلمی از منظر زیبایی شناسانه در هشت کشور جهان و ایران انجام شده است. انتخاب کشورها با در نظرگرفتن موفقیت آنها در مطالعات تیمز, پرلز و پیزا بوده است. این کشورها عبارت اند از: استرالیا, انگلستان, سنگاپور, فنلاند, کانادا, کره جنوبی, مالزی و هندوستان. چارچوب مطالعه شایستگیهای حرفه معلمی در پژوهش حاضر برگرفته از مقالات مهرمحمدی (1390 و 2017) بوده که عبارت اند از: کنش متاملانه, کنش متخیلانه, کنش خلاق, اتکا به دانش مربوط به پیشینه دانش آموزان, نسبت ویژه دیالکتیکی میان دانش نظری و عملی, دیدن(تشخیص) مسیله در موقعیت, اتکا به هوش تاملی به علاوه هوش تجربی, دغدغه یادگیری مادام العمر و مستمر, تولید دانش حرفه ای, انعطاف پذیری و سیالیت در اهداف یادگیری دانش آموزان, کمک به ایجاد یادگیری لذت بخش, التزام به استفاده از روش ها یا اشکال گوناگون ارایه در آموزش و التزام به سنجش آموخته های دانش آموزان با روش های غیر کمی(خبرگی). برای بررسی و تحلیل یافته ها از روش تطبیقی مقایسه ای و بر اساس الگوی چهار مرحله ای بردی یعنی توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه استفاده شده است. یافته ها نشان داده اند که شایستگیهای سیزده گانه موردنظر این پژوهش در برنامه های درسی تربیت معلم کشورهای مورد بررسی کمتر به رویکرد زیبایی شناسانه پرداخته اند. بر این اساس, برخی از کشورها, از طریق استانداردها یا الگوهایی به صلاحیتها و شایستگیهای حرفه معلمی پرداخته و برخی دیگر اسناد ملی و چارچوبهایی برای آماده سازی معلمان در نظر گرفته اند. در ایران نیز اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, سند برنامه درسی ملی و نیز سند معماری کلان دانشگاه فرهنگیان به برخی از وجوه و ویژگیهای حرفه معلمی پرداخته اند. شایان ذکر است که توضیحات ارایه شده در زمینه ویژگیهای حرفه معلمی در برخی از موارد, کافی, اما در اکثر موارد در حد عباراتی کوتاه و ناکافی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرعارفین، فاطمه سادات، مهرمحمدی، محمود، علی عسگری، مجید، و حاجی حسین نژاد، غلامرضا. (1399). بررسی تطبیقی میزان تاکید بر استفاده از رویکرد زیبایی شناسانه در تدریس در برنامه های تربیت معلم پیش از خدمت. تعلیم و تربیت، 36(1 (پیاپی 141) )، 9-40. SID. https://sid.ir/paper/87757/fa

    Vancouver: کپی

    میرعارفین فاطمه سادات، مهرمحمدی محمود، علی عسگری مجید، حاجی حسین نژاد غلامرضا. بررسی تطبیقی میزان تاکید بر استفاده از رویکرد زیبایی شناسانه در تدریس در برنامه های تربیت معلم پیش از خدمت. تعلیم و تربیت[Internet]. 1399؛36(1 (پیاپی 141) ):9-40. Available from: https://sid.ir/paper/87757/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه سادات میرعارفین، محمود مهرمحمدی، مجید علی عسگری، و غلامرضا حاجی حسین نژاد، “بررسی تطبیقی میزان تاکید بر استفاده از رویکرد زیبایی شناسانه در تدریس در برنامه های تربیت معلم پیش از خدمت،” تعلیم و تربیت، vol. 36، no. 1 (پیاپی 141) ، pp. 9–40، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87757/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا