مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,085
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,770
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز - فرم معلم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, هنجاریابی و تعیین روایی و پایایی فرم معلم مقیاس درجه بندی کانرز, برای گروهی از دانش آموزان دبستانی شهر شیراز بود. بدین منظور تعداد 529 کودک (257 دختر و 272 پسر) 6 تا 11 ساله با روش نمونه گیری طبقه ای بر اساس سن و جنس انتخاب شدند و معلمان, آنها را مورد ارزیابی قرار دادند. ابتدا مقیاس توسط گروه مترجمان ترجمه و با فرهنگ ایرانی منطبق شد و در یک بررسی مقدماتی توسط معلمان مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. ساختار عاملی مقیاس با استفاده از روش تحلیل عوامل با مولفه های اصلی و سپس چرخش واریماکس بررسی شد. از تحلیل عوامل 5 عامل مشکلات سلوک, بیش فعالی, بی توجهی - رویاپردازی, اضطراب - خجالتی و انفعالی بودن به دست آمد. پایایی مقیاس با روش بازآزمایی برای کل مقیاس 0.76 و برای زیر مقیاس ها از 0.68, برای انفعالی بودن, تا 0.82, برای مشکلات سلوک, متغیر بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه معادل 0.86 و برای زیر مقیاس ها از 0.74 برای بیش فعالی تا 0.89 برای بی توجهی - رویاپردازی متغیر بود. در این مطالعه, بین نمره های دو گروه سنی, 6 تا 8 سال و 11 ماه و 9 تا 11 سال و 11 ماه, تفاوت معنی داری وجود نداشت. مقایسه بین دو جنس نشان داد پسرها در نمره کل و در زیر مقیاس های مشکلات سلوک و بیش فعالی نمره های بیشتری, نسبت به دخترها کسب کردند. با توجه به یافته های فوق نمره های خام دخترها و پسرها به طور جداگانه به نمره های استاندارد T با میانگین 50 و انحراف معیار 10 برای نمره کل و زیر مقیاس ها تبدیل گردید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهیم، سیما، یوسفی، فریده، و شهاییان، آمنه. (1386). هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز - فرم معلم. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 14(1-2 (ویژه نامه روان شناسی))، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/8822/fa

    Vancouver: کپی

    شهیم سیما، یوسفی فریده، شهاییان آمنه. هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز - فرم معلم. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1386؛14(1-2 (ویژه نامه روان شناسی)):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/8822/fa

    IEEE: کپی

    سیما شهیم، فریده یوسفی، و آمنه شهاییان، “هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز - فرم معلم،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 14، no. 1-2 (ویژه نامه روان شناسی)، pp. 1–26، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8822/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا