مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

788
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه های عمومی ایران

صفحات

 صفحه شروع 501 | صفحه پایان 521

چکیده

 هدف: ایجاد فرهنگ سازمانی اثربخش از ضروریات کار مدیریتی در هر سازمانی است. هدف این پژوهش طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش برای کتابخانه های عمومی ایران از دیدگاه کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانه های عمومی ایران است. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با روش نظریه ی زمینه ای انجام شده است. در این پژوهش 23 نفر از کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور به شکل هدفمند در 10 استان مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل استراوس و کوربین شامل سه مرحله ی کدگذاری باز, محوری و انتخابی استفاده شد. در طی کدگذاری محوری مقوله ی اصلی شناسایی, و پس از کدگذاری گزینشی و تعیین روابط, الگوی ترسیمی ارائه گردید. یافته ها: بر اساس داده های حاصل از این پژوهش, شش مقوله ی اصلی و 16 مقوله ی فرعی به عنوان اَبعاد و مؤلفه های فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه های عمومی مفهوم سازی شد. عللی که باعث تبیین ارزش های متناسب با مقوله محوری شدند عبارت بودند از: کاهش مخاطب, کاهش انگیزه ی کارکنان, عدم تحقق اهداف و نقش ها و گرایش به فضای مجازی. همچنین شرایط مؤثر بر راهبردها عبارت بودند از: تنوع مخاطبان, تنوع نیازها, فرهنگی بودن, عمومی بودن خدمات و غیرانتفاعی بودن. در نهایت, پیامد اجرای راهبردها جذب مخاطب و تعالی اجتماعی بود. اصالت/ ارزش: ارزش این مقاله در این است که توجه مدیران کتابخانه های عمومی را به این مسئله معطوف می دارد که در مدیریت کتابخانه های عمومی, لازم است به اَبعاد فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه های عمومی توجه داشته باشند و برای اثربخشی بیشتر, آنها را در کتابخانه های عمومی حاکم نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری، محمدرضا، ضیایی، ثریا، شریف مقدم، هادی، و فیاضی، مرجان. (1397). طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 24(4 (پیاپی 95) )، 501-521. SID. https://sid.ir/paper/88731/fa

    Vancouver: کپی

    امیری محمدرضا، ضیایی ثریا، شریف مقدم هادی، فیاضی مرجان. طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1397؛24(4 (پیاپی 95) ):501-521. Available from: https://sid.ir/paper/88731/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا امیری، ثریا ضیایی، هادی شریف مقدم، و مرجان فیاضی، “طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه های عمومی ایران،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 24، no. 4 (پیاپی 95) ، pp. 501–521، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button