مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه مطالعه در تهذیب اخلاق از نظرگاه محیی الدین ابن عربی

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 190

چکیده

 هدف: هدف از انجام این پژوهش, گشودن راه های بدیل به سوی فهمی متفاوت از نسبت انسان با «مطالعه» است. این مقاله درصدد نشان دادن این نکته است که ورای نسبت کارافزایانه با مطالعه, که آن را به ابزاری برای ایجاد تغییر در جهان خارج تبدیل می کند, می توان نسبتی فضیلت محور با آن داشت.روش: در این مقاله, پدیده مطالعه به عنوان پدیده ای اطلاعاتی و ارتباطی در نظر گرفته شده و در بررسی آن, روش انجلتیک (پیام شناسی هرمنوتیکی-تاریخی) به کار رفته است.یافته ها: ابن عربی, مطالعه را ابزاری مقدماتی برای آماده کردن نفس ناطقه در پیرایش رذائل و پرورش فضائل می داند. مطالعه در نظر وی, در نسبت با فضیلت واجد ارزش می شود. این تلقی از مطالعه, که می توان آن را در سراسر عهد سنتی دینی ردگیری کرد, بر اساس تجربه بنیادین انسان سنتی - «بودن در جهان» به مثابه «بودن در معبد» و لزوم تزکیه نفس برای اقامت مومنانه در معبد جهان - معنی می یابد و با تلقی مدرن از مطالعه, که آن را امری عرفی و معطوف به نتایج می داند نه معطوف به فضائل, متفاوت است.اصالت/ارزش: اصالت و ارزش مقاله حاضر در این است که از طریق خوانش تاریخی متون, تاریخمندی پدیده مطالعه را نشان می دهد و تفاوت نگاه مدرن و سنتی در اینباره را نمایان می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خندان، محمد. (1391). جایگاه مطالعه در تهذیب اخلاق از نظرگاه محیی الدین ابن عربی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 18(1 (پیاپی 68))، 165-190. SID. https://sid.ir/paper/88764/fa

    Vancouver: کپی

    خندان محمد. جایگاه مطالعه در تهذیب اخلاق از نظرگاه محیی الدین ابن عربی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1391؛18(1 (پیاپی 68)):165-190. Available from: https://sid.ir/paper/88764/fa

    IEEE: کپی

    محمد خندان، “جایگاه مطالعه در تهذیب اخلاق از نظرگاه محیی الدین ابن عربی،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 18، no. 1 (پیاپی 68)، pp. 165–190، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button