Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,521
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,267
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد افلاطون بر رئالیسم در هنر

صفحات

 صفحه شروع 365 | صفحه پایان 404

چکیده

 یکی از نقاط مبهم و پرگفته, اما ناشناخته فلسفه غرب, نقد دو هزار و اندی ساله فیلسوفان مغرب زمین به مواضع فلسفه هنر افلاطونی است. آنان همواره مدینه فاضله افلاطونی را ناکجاآبادی ضد شاعرانه و مبتنی بر تبعید هنرمندان از شهر تصویر ساخته اند. این موضع ضد افلاطونی فلسفه غرب از صدر تا ذیل مابعدالطبیعه غربی حکایت از حکمتی رازمند در آرا منتقدانه این حکیم نسبت به حقیقت هنر در ساحت شهر و شهروندی است.نوشتار حاضر درصدد است تا تبیین هر چند اجمالی, اما معطوف به کشف حقیقت متعالی اثر هنری, از ناحیه نقد افلاطون بر رئالیسم در هنر ارائه دهد, گرایشی که امروز با خلق رسانه های نوین چون عکاسی و سینما به گرایش همه جانبه در سپهر رسانه های ارتباط جمعی نوین در آمده است. آسیب شناسی افلاطون از این گرایش هنری یک راهبرد کلیدی و راهگشا در عرصه فرهنگ کاربردی و رویکرد بنیادین در ساختاربخشی و صورت بندی آثار رسانه ای و هنری است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که آیا نظریه زیبایی شناسی افلاطون, صرفا در محدوده نظام ایده آلیسم افلاطونی و ساحت معرفت شناختی صور معقول, قابل فرآوری و رمزگشایی است یا آنکه خود, فی نفسه در ابعاد یک پارادایم از مرجعیت و گسترش پذیری برخوردار است؟ آیا «حقیقت گرایی» افلاطون, برساخته ای از نظام صور معقول و جهان مثالی اوست, یا برخلاف, این نظام صورت های عقلانی است که بر بنیاد حقیقت گرایی بنا گردیده و «ایده های معقول» را به مثابه «انگاره های حقیقت» صورت بخشیده است؟ چرا هنر نزد افلاطون, نه تصویر «پدیدار طبیعت», بل تعبیر «رویای حقیقت» است؟ نقد افلاطون بر رئالیسم در هنر, نقد نظرورزی به «زیبایی طبیعت» بدون رازورزی با «طبیعت زیبایی» است. پیشگیری از قربانی ساختن «حقیقت» در پرستشگاه «واقعیت» و تذکر به حقایق اصیل وجود در برابر تقلیل و فروکاستی چشم انداز هنرمند بر عدسی های ثبت جهان مادی و فیزیکی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معتمدی، احمدرضا. (1392). نقد افلاطون بر رئالیسم در هنر. راهبرد، 22(66)، 365-404. SID. https://sid.ir/paper/89288/fa

    Vancouver: کپی

    معتمدی احمدرضا. نقد افلاطون بر رئالیسم در هنر. راهبرد[Internet]. 1392؛22(66):365-404. Available from: https://sid.ir/paper/89288/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا معتمدی، “نقد افلاطون بر رئالیسم در هنر،” راهبرد، vol. 22، no. 66، pp. 365–404، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89288/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا