مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی کودکان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

فلسفه برای کودکان (فبک) 

چکیده

 حفظ هویت فرهنگی و ملی جوامع در گرو انتقال صحیح آن به نسل های بعدی و با در نظر گرفتن اقتضائات آینده است و فرایند تربیت و پرورش هویت کودکان نیز نیازمند بهره گیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی آن ها می باشد. مهم ترین ابزار تاثیرگذار در دوره پیش دبستانی, قصه و داستان است که نقش مهمی را در پرورش و رشد فضایل اخلاقی و دینی کودکان ایفا می کند. بهره گیری از قصه و داستان همواره عامل انتقال و آموزش آداب و سنن, اعتقادات و تاریخ یک نسل به نسل های دیگر بوده است و با قصه و داستان نه تنها می توان کودکان را با میراث فرهنگی و آداب جامعه خود آشنا ساخت و قدرت نقادی و خلاقیت, عادت به تفکر فردی و گروهی, ارتقاء سطح قضاوت از طریق استفاده از ملاکها و معیارها را پرورش داد, بلکه می توان به امنیت فرهنگی, تقویت درونی هویت ملی و عناصر مرتبط با آن در کودکان پرداخت. قصه بهترین راه برای برای انتقال میراث فرهنگی, معنوی, اخلاقی و روایی ارزشمند خود به کودکان است. از طرفی چون محتوای فلسفه برای کودکان شامل داستان هایی با مباحث متنوع فلسفی است که با روش حلقه کندوکاو اجرا می شود و با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه برای کودکان در نظام نوین تعلیم و تربیت جهان و خلاء آن در نظام آموزشی کشور, مقاله حاضر سعی دارد نشان دهدکه آموزش فلسفه برای کودکان و تربیت فلسفی کودکان با استفاده از ادبیات بومی و اهمیت آن در پرورش هویت ملی و دینی کودکان یک ضرورت است. بنابراین باید به قصه ها و داستان ها به منزله یک ابزار آموزشی نگاه کرد و با فراهم کردن محتوای فلسفی متناسب با فرهنگ بومی برگرفته از متون کلاسیک ادب فارسی و بازنویسی آن ها متناسب با سن کودکان به عنوان رویکردی کل گرایانه که درآن به ابعادی چون فرایند تفکر, محتوای فلسفی, غنای ادبی و ویژگی های فرهنگی و ملی توجه شده باشد, در پرورش هویت دینی و ملی کودکان, تلاش کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جاویدی پارسیجانی، آتوسا، جمشیدی، علی عسگر، عمادی، فرحناز، و دست آموز، محمدرضا. (1397). نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی کودکان. همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. SID. https://sid.ir/paper/898701/fa

    Vancouver: کپی

    جاویدی پارسیجانی آتوسا، جمشیدی علی عسگر، عمادی فرحناز، دست آموز محمدرضا. نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی کودکان. 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898701/fa

    IEEE: کپی

    آتوسا جاویدی پارسیجانی، علی عسگر جمشیدی، فرحناز عمادی، و محمدرضا دست آموز، “نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی کودکان،” presented at the همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button