مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

نقش بسترها و فرایندهای اجتماعی در هویت و فرایند هویت یابی کودکان (خانواده، مدرسه، همسالان، جامعه و...)

نویسندگان

مروت برزو

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 جامعه پذیری فرایندی است که با تولد فرد در اجتماع شروع و تا پایان عمر ادامه دارد. این پروسه که نقش حیاتی در شکل گیری هویت و شخصیت افراد انسانی دارد, به تعبیر گیدنز در طی آن کودک ناتوان به شخصی خودآگاه, دانا و ورزیده در شیوه های فرهنگی که در آن متولد گردیده, تبدیل می شود. در همه فرهنگ ها خانواده عامل اصلی اجتماعی شدن کودک در دوران طفولیت است (گیدنز, 84:1393), جایی که فرد در آن پا به عرصه حیات گذاشته و بی وقفه و بی واسطه وجهه نظر, باورها و ارزشهای آنرا فرا می گیرد. در واقع اولین پایه های تعلیم و تربیت و به تعبیری جامعه پذیری در خانواده بنا می شود. اما به مرور زمان و با گسترش جوامع ارگانیک و پیچیدگیهای حاصل از آن و تقسیم کار اجتماعی به وجود آمده, این مسوولیت دگرگون شده و از خانواده به نهادها و آژانسهای نوظهور منتقل و در نتیجه آن برخی از این کارکردها به عهده نهاد آموزش و پرورش گزارده شد. آموزش و پرورش نیز از طریق برنامه پنهان بر یادگیری ارزشها, نگرش ها و عادتها تاثیر می گذارد (بوردیو, 128:1986). از جمله آژانس های جامعه پذیری که با خانواده و مدرسه رقابت دارد, گروه همسالان است, در واقع گروه های همسالان یا دلبسته, در برخی موارد تاثیر پایدارتری از مدارس دارند. تجربیات افراد در میان دوستان در ایجاد تغییری کامل در بازخوردهای ذهنی آنها نقش اساسی دارد. لوین روی دو اصل اجتماعی- روانشناختی تکیه می کند: اول اینکه رابطه با همتایان تصور از خود فرد را افزایش داده و به نوبه خود احساس صلاحیت وی را در بسیاری حوزه ها تقویت می کند. دوم رابطه با همسالان ممکن است به تمایل به دیگر فعالیتها از جمله فعالیتها فرهنگی و اجتماعی تعمیم داده شود. چهارمین کارگزار جامعه پذیری در دنیای امروزین را می توان به رسانه های جمعی نسبت داد. در همه کشورهای دارای تکنولوژی ارتباطات جمعی, رسانه ها در شکل دادن به سمت گیری های اصلی و نیز افکار خاص بیشترین مردم, نقش مستقیم دارند. از طرفی تاکید می شود که رسانه های جمعی, مناسبترین روش موجود برای جامعه پذیری هستند و عامل قاطع نوسازی به شمار می روند. با این فرض که اگر تلویزیون و اینترنت رفتار و عقاید خشن را در کودکان ترغیب می کند, می تواند اشکال رفتار و عقاید اجتماعی, سیاسی و فرهنگی را نیز به همین صورت تحریک نماید. طبیعی اﺳﺖ ﻛﻪﺗﻮاﻓﻖ و ﻫﻤﺴﻮ یی اﻳﻦﻧﻬﺎدﻫﺎ ﺑﺎﻳﻜﺪﻳﮕﺮ در اﻣﻮر ارزشی و هنجاری ﺗﺄﺛﻴﺮی ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ جامعه پذیری و نهایتا هویت و شخصیتﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن دارد, در ﺣﺎلی ﻛﻪ دوﮔﺎ نگی و ﺗﻌﺎر ض ارزش های مورد ﺗﺄﻛﻴﺪ, ﺑﻪ وﻳﮋه در دو ﻧﻬﺎد ﺧﺎﻧﻮاده و ﻣﺪرﺳﻪ, ﻓﺮآﻳﻨﺪ جامعه پذیری و درو نی ﻛﺮدن ارزﺷﻬﺎ را با چالش ﻣﻮاﺟﻪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺳﺮدر گمی و ﺗﺮدﻳﺪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ارزﺷﻬﺎ و هنجارها و همچنین اﺧﺘﻼل در رﻓﺘﺎرﻫﺎ و کنش های آنها می گردد و در نتیجه بحران هویت را به همراه خواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مروت، برزو. (1397). نقش بسترها و فرایندهای اجتماعی در هویت و فرایند هویت یابی کودکان (خانواده, مدرسه, همسالان, جامعه و...). همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. SID. https://sid.ir/paper/898730/fa

    Vancouver: کپی

    مروت برزو. نقش بسترها و فرایندهای اجتماعی در هویت و فرایند هویت یابی کودکان (خانواده, مدرسه, همسالان, جامعه و...). 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898730/fa

    IEEE: کپی

    برزو مروت، “نقش بسترها و فرایندهای اجتماعی در هویت و فرایند هویت یابی کودکان (خانواده, مدرسه, همسالان, جامعه و...)،” presented at the همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button