مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

سیر تحول تایپوگرافی در ایران با نگاهی به مولفه های سازمان دهی حروف فارسی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هنر گرافیک صرفاً در خدمت پیام است و پیام می تواند در قالب های هنری با موضوعات فرهنگی, تجاری, سیاسی و. . . ارائه شود. گرافیک حاشیه ای است برای زیبا و سالم ارائه کردن متن و اگر جای متن و حاشیه عوض شود دیگر نه متن کارایی خود را دارد و نه حاشیه. درزمینه هنر گرافیک, در تلاشی دیگر که تقریباً در گونه های مختلف نگارش صورت گرفته و در دهه های اخیر, در کشورهای عموماً لاتین زبان به تایپوگرافی(طراحی با حروف) انجامید, سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری و به عبارتی تصویرسازی با نشانه های زبان شناسی نمود و بیشتر به صورت "مفهوم نگاری" یعنی اینکه مخاطب ضمن خوانده شدن کلمه بتواند بار معنائی آن را درک کند. چندی است حرفه گرافیک کشور ما نیز, میزبان مقوله جدید طراحی با حروف است و حساسیت عجیبی در همگان ایجاد کرده است. ایران پیشینه ای قوی و کهن در زمینه کار با خط دارد. هنرمندان ایرانی در طی صدها سال تاریخ خوشنویسی نشان داده اند که خط را می شناسند و می دانند که چطور باید آن را زیبا و خوش به کار بگیرند. برخوردی که ما با تایپوگرافی در ایران داریم, نمی تواند تابع برخوردی باشد که در غرب با مقوله خط دارند. ازاین رو جنبش های بومی در زمینه تایپوگرافی در ایران پدید آمده و شکل گرفتند. در این پژوهش که به روش کتابخانه ای مطالب آن گردآوری شده است سعی دارد با بررسی آثار چند هنرمند مربوط به موضوع به این مقوله پرداخته و سپس به اهداف تایپوگرافی و جنبه های مختلف کاربرد حروف و عناصر طراحی در تایپوگرافی اشاره شود. آنچه بعد از تحلیل آثار موردی انتخاب شده به عنوان نتیجه حاصل گردید حاکی از این است که تاکنون طراحی با حروف در ایران به دلیل عدم شناخت طراحان گرافیک از قابلیت ها و چندوچون خطوط فارسی و نوع نگارش آن ها در اقلام مختلف خوشنویسی و تمایل به الگوبرداری از ملاک های زیبایی شناسی طراحی با حروف غربی دچار مشکلات فراوانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قره محمدزاده، سارا، کریمی پور، محمدعلی، و اسدی، شهریار. (1399). سیر تحول تایپوگرافی در ایران با نگاهی به مولفه های سازمان دهی حروف فارسی. کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. SID. https://sid.ir/paper/900272/fa

    Vancouver: کپی

    قره محمدزاده سارا، کریمی پور محمدعلی، اسدی شهریار. سیر تحول تایپوگرافی در ایران با نگاهی به مولفه های سازمان دهی حروف فارسی. 1399. Available from: https://sid.ir/paper/900272/fa

    IEEE: کپی

    سارا قره محمدزاده، محمدعلی کریمی پور، و شهریار اسدی، “سیر تحول تایپوگرافی در ایران با نگاهی به مولفه های سازمان دهی حروف فارسی،” presented at the کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/900272/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button