مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

86
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

کالبد شکافی آهنگ هایی که ناشیانه رنگ می شوند! (نگاهی تحلیلی بر وضعیت طراحی جلد آلبوم های موسیقی پاپ بعد از انقلاب در ایران-1376-1395)

نویسندگان

رحیمی پور مریم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در پژوهش حاضر که رویکردی کیفی دارد, ویژگی های بصری جلد آلبوم های موسیقی پاپ بعد از انقلاب ایران در سال های 1376 تا 1395 شمسی مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفته است. در اینجا با دو مقوله مرتبط سروکار داریم: موسیقی پاپ و گرافیک که هردو مخاطب عام دارند و می توانند سلیقه اقشار مختلف جامعه را دست کاری کنند. اولی با ذائقه شنیداری و دومی با ذائقه تصویری مخاطب در ارتباط اند و می توانند تأثیرات چشمگیری در شکل گیری, ارتقا یا تنزل شعور شنیداری و تصویری جامعه ایفا کنند. در این پژوهش اکثر جلد آلبوم هایی که در سه دهه اخیر تولید و منتشرشده اند به عنوان جامعه آماری جمع آوری گردید و مورد تحلیل قرار گرفتند. علاوه بر آن رعایت قوانین ادراک بصری گشتالت (مشابهت, مجاورت, تداوم, یکپارچگی, شکل و زمینه, تقارن و فرا پوشانندگی) به طور جداگانه هم در تصویر و هم در نوشتار روی جلد آلبوم ها بررسی گردید. در این پژوهش پس از مشاهده و مطالعه تقریبی 277 روی جلد مربوط به آلبوم های مختلف, در نهایت تعداد پنج نمونه جلد آلبوم به روش تصادفی انتخاب و به روش کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از عدم ارتباط معنادار میان طراحی گرافیک و مؤلفه های هویتی موسیقایی در اکثر آلبوم ها می باشند. در نمونه های موردبحث شاهد بیشترین درصد استفاده از تصویر مستقیم خواننده به عنوان اصلی ترین سوژه ی طراحی هستیم که این رویکرد ایده پردازی در طراحی گرافیک نمونه ها, باعث عدم خلاقیت و درنتیجه عدم جذابیت طراحی روی جلد آلبوم های پاپ شده است. فضای غالب رنگی در بیشتر نمونه ها فضایی آکروماتیک و بی روح است که متناسب با سبک موسیقی, کلام و درون مایه آلبوم نمی باشد. تنها در موارد اندکی که طراحان گرافیک با ایجاد ارتباط متناسب بین ساختار بصری و محتوای موسیقی آلبوم دست به طراحی زده اند, شاهد خلق آثاری ماندگار هستیم که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی پور، مریم. (1399). کالبد شکافی آهنگ هایی که ناشیانه رنگ می شوند! (نگاهی تحلیلی بر وضعیت طراحی جلد آلبوم های موسیقی پاپ بعد از انقلاب در ایران-1376-1395). کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. SID. https://sid.ir/paper/900289/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی پور مریم. کالبد شکافی آهنگ هایی که ناشیانه رنگ می شوند! (نگاهی تحلیلی بر وضعیت طراحی جلد آلبوم های موسیقی پاپ بعد از انقلاب در ایران-1376-1395). 1399. Available from: https://sid.ir/paper/900289/fa

    IEEE: کپی

    مریم رحیمی پور، “کالبد شکافی آهنگ هایی که ناشیانه رنگ می شوند! (نگاهی تحلیلی بر وضعیت طراحی جلد آلبوم های موسیقی پاپ بعد از انقلاب در ایران-1376-1395)،” presented at the کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/900289/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button