Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

505
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

148
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

واکاوی دلالت حدیث «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» بر عدم لزوم و اباحه تصرف بیع معاطاتی در کلام شیخ انصاری

نویسندگان

امین سیدعلیرضا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 یکی از معاملات رایج در میان مردم, بیع معاطاتی است که در آن بر خلاف بیع بالصیغه, مبرز قولی خاص وجود ندارد. با وجود این شیوع, در حکم بیع معاطاتی اختلاف است. در نظر شیخ مفید و عامه, معاطات مفید ملکیت لازمه است. محقق ثانی در جامع المقاصد, ملکیت غیر لازمه یا متزلزله را محصول معاطات دانسته و این نظریه را به همه ی علمای قبل از علامه حلی, نسب داده است. شیخ انصاری(ره), افاده ی اباحه تصرف و عدم حصول ملکیت در معاطات را به مشهور نسبت می دهد اما خود, معاطات را مفید ملکیت میداند. ایشان, علاوه بر سیره, دلالت روایاتی از جمله «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» را بررسی می کند که ظهور بدوی در اشتراط لفظ برای لزوم بیع معاطاتی دارند. در مقابل برخی از فقها, از طریق دیگری وارد شدند و با انکار دلالت «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» حتی نسبت به عدم اباحه تصرف, قائل به عدم صحت بیع معاطاتی شدند. با توجه به آنکه از یک سو ابتناء سیره متشرعه یا متصل به آن نسبت به بیع معاطاتی, در نظر برخی از فقها با اشکالات جدی مواجه است, این سوال مطرح می شود که دلالت «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» بر عدم ملکیت لازمه و عدم اباحه تصرف در بیع معاطاتی چگونه است؟ فقها با دو رویکرد به این فراز استدلال کرده اند؛ 1-معاطات بیع فاسد است و در نتیجه حتی مفید اباحه تصرف هم نیست. 2-معاطات افاده ملکیت لازم نمی کند. شیخ انصاری در معنای این فراز, چهار احتمال در نظر گرفته است؛ به نظر می رسد پیش فرض های شیخ انصاری در طرح این احتمالات مورد قبول نباشد. دریافت کاملا متفاوت فقها از «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» به عنوان دلیل موثر در حکم بیع معاطاتی از یک سو و رواج بیع معاطاتی در جوامع اسلامی با محرز نبودن ابتناء سیره متشرعه یا متصل به آن بر جواز بیع معاطاتی در غیر محقرات از سوی دیگر, دستیابی به نظریه واحد و جامع الاطراف در این خصوص ضروری به نظر می رسد. کشف دلالت این دلیل لفظی در وصول به این مهم, سهم بسزایی دارد و با وجود آن از بسیاری از دلایل همچون سیره که مشکوک التحقق است, مستغنی خواهیم بود. لذا در این تحقیق, با کمک کلام فقهای متاخر و متقدم از شیخ انصاری, دلالت این فراز که ایشان برای افاده عدم لزوم و اباحه تصرف در بیع معاطاتی, از آن بهره برده است, واکاوی خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین، سیدعلیرضا. (1399). واکاوی دلالت حدیث «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» بر عدم لزوم و اباحه تصرف بیع معاطاتی در کلام شیخ انصاری. کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی. SID. https://sid.ir/paper/900565/fa

    Vancouver: کپی

    امین سیدعلیرضا. واکاوی دلالت حدیث «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» بر عدم لزوم و اباحه تصرف بیع معاطاتی در کلام شیخ انصاری. 1399. Available from: https://sid.ir/paper/900565/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلیرضا امین، “واکاوی دلالت حدیث «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» بر عدم لزوم و اباحه تصرف بیع معاطاتی در کلام شیخ انصاری،” presented at the کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی. 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/900565/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا