مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

224
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

صلاحیت مقررات گذاری (نظامنامه ای) قوه مجریه؛ مطالعه موردی ایران و فرانسه

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در نظام های سیاسی مبتنی بر نظریه تفکیک قوا دو وظیفه ی قانونگذاری و اجرا از کارکردهای اصلی قوه ی مقننه و مجریه است. مقررات گذاری از ملحقات اجرا محسوب می شود که در قانون اساسی بسیاری از کشورها مانند ایران و فرانسه بر عهده دولت گذاشته شده است. از این صلاحیت با عنوان «صلاحیت مقررات گذاری» یا «صلاحیت نظامنامه ای» یاد می شود و قواعد لازم الاجرایی را که مقامات ذی صلاح قوه مجریه در قالب های مختلفی همانند آیین نامه, بخشنامه, دستور العمل و. . . تصویب کرده اند, در بر می گیرد. هدف این مقاله بررسی قلمرو این صلاحیت در کشورهای ایران و فرانسه و انواع مقررات و سلسله مراتب میان آن هاست. در خصوص رابطه ی صلاحیت مقررات گذاری با نظریه تفکیک قوا نیز عده ای این صلاحیت را تقنینی یا شبه تقنینی قلمداد می کنند و آن را مغایر با اصول تفکیک قوا می دانند؛ ولی مقررات گذاری خواه با معیار شکلی (مرجع وضع مقررات) خواه با معیار ماهوی (محتوای مقررات) دارای ماهیت اجرایی است و در نظر گرفتن صلاحیت مقررات گذاری برای قوه مجریه کاملا مطابق با نظریه تفکیک قوا و در راستای آن است. در دو کشور ایران و فرانسه که هر دو دارای نظام نیمه پارلمانی هستند, دو رویکرد متفاوت نسبت به این صلاحیت قوه مجریه وجود دارد؛ در ایران برتری مقررات گذاری با مجلس است و اصل بر صلاحیت مجلس بوده و صلاحیت قوه مجریه محدود به موارد مشخصی شده است اما در فرانسه موارد صلاحیت مجلس به صورت حصری احصا شده است و مقررات گذاری راجع به مابقی موضوعات در صلاحیت قوه مجریه است. در کشور فرانسه نیز مانند ایران مقررات انواع مختلفی دارند که این مقررات نیز درون خود دارای سلسله مراتب و رتبه بندی هستند برای مثال در فرانسه انواع مختلف مقررات به ترتیب سلسله مراتبی عبارتند از: اردونانس, احکام شورای وزیران, احکام شورای دولتی, احکام نخست وزیر, دستورات وزیر یا بین وزارتی, دستورات مقامات استانی و سایر تصمیمات اداری مانند بخشنامه و دستورالعمل.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واشقانی فراهانی، رضوان، و باقری طادی، مهدی. (1401). صلاحیت مقررات گذاری (نظامنامه ای) قوه مجریه؛ مطالعه موردی ایران و فرانسه. کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق. SID. https://sid.ir/paper/902103/fa

    Vancouver: کپی

    واشقانی فراهانی رضوان، باقری طادی مهدی. صلاحیت مقررات گذاری (نظامنامه ای) قوه مجریه؛ مطالعه موردی ایران و فرانسه. 1401. Available from: https://sid.ir/paper/902103/fa

    IEEE: کپی

    رضوان واشقانی فراهانی، و مهدی باقری طادی، “صلاحیت مقررات گذاری (نظامنامه ای) قوه مجریه؛ مطالعه موردی ایران و فرانسه،” presented at the کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق. 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/902103/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

    کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button