مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی در بررسی متنی و سندی روایات تفسیری حبری

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 90

چکیده

حبری از محدثان و مفسران زیدیه (قرن سوم ه.ق) است که با توجه به مبانی کلامی اعتقادی زیدیه, به امامت بلافصل امام علی (ع) پس از پیامبر (ص) به نص جلی معتقد بود. مهم ترین مستند این مفسر, وجود نصوص قرآنی و روایاتی است که در میان امامیه نیز بر آنها اتفاق نظر وجود دارد. وی معتقد بود به حکم روایت «الحسن و الحسین امامان, قاما او قعدا» بر امامت این دو امام نیز تنصیص شده است.وضعیت راویان, بر مبنای آرا رجالیان شیعی و سنی و با تکیه بر منابع اصیل این دانش, بررسی و معلوم شد که در بیشتر سلسله سند راویان افرادی موثق قرار گرفته اند, و البته اندکی از آنان نیز بر طبق گفته های رجالیان موثق نیستند. در بین این روایات, هم روایات مرفوع و هم روایات موقوف و هم احادیث معنعن وجود دارد. افزون بر روایات اندکی که به پیامبر (ص) و دیگر معصومان می رسد, بیشتر روایات از ابن عباس نقل شده است که چون معصوم نیست روایاتش حکم حدیث موقوف را دارد.بررسی محتوایی این تفسیر بیانگر آن است که محور غالب احادیث فضائل و مناقب امام علی (ع) بوده, و برمبنای قاعده موسوم به جری و تطیبق, قابل تبیین است. اندکی از روایات نیز به سبب نزول به معنای متعارف آن راجع می شود. بدین سان کاربرد پربسامد تعبیر «نزلت فی» در این تفسیر بیشتر به مقوله شان نزول و نه سبب نزول معطوف است. از آنجا که طرح و ارائه روایات سبب نزول نیز در راستای تاکید بر همین فضیلت و منقبت های امام علی (ع) تلقی می شود, لذا نمی تواند بر مبنای قواعد فقه الحدیثی متعارف مورد ارزیابی قرار گیرد. به طور کلی محتوای این روایات در چارچوب اعتقادات شیعی و در بعد امامت مورد قبول است.روایات تفسیری حبری عینا یا با اندک تفاوت هایی در سند و یا الفاظ در منابع روایی شیعی امامی و زیدی و یا حتی اهل سنت آمده است که مشخص ترین این آثار را می توان تفسیر «فرات کوفی» و «تفسیر البرهان» و «شواهد التنزیل» حاکم حسکانی دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پورراوندی، محسن، و رضایی، سجاد. (1390). پژوهشی در بررسی متنی و سندی روایات تفسیری حبری. پژوهش دینی، -(23)، 65-90. SID. https://sid.ir/paper/90836/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پورراوندی محسن، رضایی سجاد. پژوهشی در بررسی متنی و سندی روایات تفسیری حبری. پژوهش دینی[Internet]. 1390؛-(23):65-90. Available from: https://sid.ir/paper/90836/fa

    IEEE: کپی

    محسن قاسم پورراوندی، و سجاد رضایی، “پژوهشی در بررسی متنی و سندی روایات تفسیری حبری،” پژوهش دینی، vol. -، no. 23، pp. 65–90، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90836/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button