مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سطوح معنایی معراج پیامبر (ص) و سفر اسکندر

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 266

چکیده

معراج پیامبر اسلام (ص) تاثیر زیادی بر معراج های صوفیه گذاشته است. علاوه بر این, تایید و توصیف آن در بسیاری از متون عرفانی, نشانی از ایمان گوینده تلقی می شد, در حالی که معراج متاثر از دخل و تصرف قصه گویان است و ارتباط آن با برخی قصه های عامیانه مورد توجه قرار نگرفته است. این پژوهش به مقایسه روایت ابن عباس از معراج و سفر اسکندر در داراب نامه طرسوسی پرداخته است. اسکندر در داراب نامه, جهانگشایی شرقی است که وجوه اشراقی یافته است و برای وی نسب نامه ای کیانی ساخته شده است. بافت جامعه اسلامی نمود پیامبرگونه اسکندر را برجسته کرد و تجربه عالی پیامبر اسلام (ص) را در شب معراج, در سطحی پایین تر, اما با همان تکنیک به وی نسبت داد. سفر اسکندر برای دیدن عجایب و جستجوی آب حیات, بن مایه های اصلی معراج را در خود دارد. مقایسه این دو نشان دهنده عناصر مشترکی است که بر اساس ارتباط بینامتنی با قرآن, مصادیق «آیات الکبری» را نشان می دهد. طبق نظام ارزشی قرآن, «آیات» یا نشانه ها, خالق نما و ایمان آفرینند. جریانی از معنا در مواجهه با آیات شکل می گیرد که «حضور» کنشگران را دستخوش تغییر می کند. تحلیل هر دو سفر بر اساس رویکرد نشانه معناشناسی نشان می دهد که علاوه بر عناصر مشترک در سه محور «بهشت و دوزخ», «فرشته شناسی» و «ملاقات با خداوند», سطوح سازماندهی و چگونگی کارکرد و تولید معنا در هر دو, سازوکار یکسانی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، علی، و بهمنی، کبری. (1397). مقایسه سطوح معنایی معراج پیامبر (ص) و سفر اسکندر. متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، 22(76 )، 241-266. SID. https://sid.ir/paper/91109/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی علی، بهمنی کبری. مقایسه سطوح معنایی معراج پیامبر (ص) و سفر اسکندر. متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)[Internet]. 1397؛22(76 ):241-266. Available from: https://sid.ir/paper/91109/fa

    IEEE: کپی

    علی عباسی، و کبری بهمنی، “مقایسه سطوح معنایی معراج پیامبر (ص) و سفر اسکندر،” متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، vol. 22، no. 76 ، pp. 241–266، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/91109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button