Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,004
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

842
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران

صفحات

 صفحه شروع 489 | صفحه پایان 498

چکیده

 زمینه: بر اساس مدل شناختی اختلال بدشکلی بدن, پیشروی باورهای ناکارآمد به آیین واره ها و تفکر منفی منجر می شود معمولا اختلالات روانی توأم با سوء تغذیه حاد یا مزمن نشانه آن است که بیمار از کمبود بعضی از مواد مغذی رنج می برد. مسئله اصلی این است که آیا آموزش شناختی رفتاری برای این دو متغیرکارایی دارد؟ هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران بود. روش: این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 200 نفر دختران مجرد در دامنه سنی 17 تا 25 سال در باشگاه های منطقه 3 شهر تهران بودند که 60 نفر واجد ملاک های ورود به پژوهش, به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با غربالگری به 24 نفر رسیدند و با همگن سازی و تصادفی سازی در 2 گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت پیش آزمون و پس آزمون از مقیاس اصلاح شده وسواس-ناخودداری ییل براون (1977) و پرسشنامه عادات غذا خوردن کوکر راجر (1990) استفاده شد. جلسات آموزشی برای گروه آزمایش بر اساس پکیج گروه درمانگری شناختی-رفتاری (بابیلینگ, مک کب و انتونی, 2006) اجرا شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش شناختی-رفتاری بر عادات غذایی و بدشکلی بدن تأثیر معناداری داشت (001/0>P). نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل از این پژوهش آموزش به شیوه شناختی-رفتاری موجب جایگزینی شناخت های درست تر و عینی تر می شود و بر عادات غذایی و بدشکلی بدن تأثیرگذار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محبوبی، الهام، غلامی حیدرآبادی، زهرا، و خوشنویس، الهه. (1398). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران. مجله علوم روانشناختی، 18(76 )، 489-498. SID. https://sid.ir/paper/92907/fa

    Vancouver: کپی

    محبوبی الهام، غلامی حیدرآبادی زهرا، خوشنویس الهه. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(76 ):489-498. Available from: https://sid.ir/paper/92907/fa

    IEEE: کپی

    الهام محبوبی، زهرا غلامی حیدرآبادی، و الهه خوشنویس، “اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 76 ، pp. 489–498، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92907/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا