مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی با تاکید بر رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مولفه های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون

صفحات

 صفحه شروع 375 | صفحه پایان 381

چکیده

 زمینه یکی از مسایلی که در مورد بیماران تحت درمان با متادون باید به آن توجه داشت, مسیله کیفیت خواب این بیماران می باشد. اما مسیله اصلی اینست, آیا رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب بیماران تحت درمان با متادون تاثیر دارد؟ هدف بررسی تاثیر آموزش گروهی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مولفه های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران تحت درمان با داروی متادون یکی از مراکز درمان سوءمصرف مواد شهر تهران در سال 1394-1395 بود, تعداد 40 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورک (دانیل جی بایسی و همکاران, 1989) و پروتکل آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل (عطادخت, جعفریان دهکردی, بشرپور و نریمانی, 1394). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب بیماران تحت درمان با متادون تاثیر معنادار داشت (0/05>P). نتیجه گیری: می توان برای بهبود کیفیت خواب بیماران تحت درمان با متادون از آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آرامی، سیدجواد، ثناگوی محرر، غلامرضا، و شیرازی، محمود. (1399). اثربخشی آموزش گروهی با تاکید بر رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مولفه های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون. مجله علوم روانشناختی، 19(87 )، 375-381. SID. https://sid.ir/paper/92929/fa

    Vancouver: کپی

    آرامی سیدجواد، ثناگوی محرر غلامرضا، شیرازی محمود. اثربخشی آموزش گروهی با تاکید بر رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مولفه های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(87 ):375-381. Available from: https://sid.ir/paper/92929/fa

    IEEE: کپی

    سیدجواد آرامی، غلامرضا ثناگوی محرر، و محمود شیرازی، “اثربخشی آموزش گروهی با تاکید بر رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مولفه های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 87 ، pp. 375–381، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92929/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button