مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی-بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 829 | صفحه پایان 837

چکیده

 زمینه مطالعات متعددی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی را در زمینه های مختلف نشان داده است اما آیا آموزش ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری آنها موثر است. هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان اختلال یادگیری آنها در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام مادران و دانش آموران 8 تا 12 ساله ی دارای اختلال یادگیری شهر تهران تشکیل می دادند که از بین آنها 56 نفر (28 مادر و 28 کودک) به شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات, آزمون ترسیمی سرزندگی (فیروزی, 1393) بود که قبل و بعد از مداخله و در مرحله ی پیگیری 3 ماهه بروی هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا شد. آزمودنی های گروه آزمایش در هشت جلسه دوساعته تحت درمان شناختی رفتاری-مبتنی بر ذهن آگاهی باگلز (2010) قرار گرفتند. گروه گواه هیچ گونه آموزش درمانی ویژه ای دریافت نکرد. یافته ها تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که اگرچه آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بین نمرات سرزندگی فرزندان در گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری ایجاد نکرد اما در طول دوره آموزش ذهن آگاهی مادران گروه آزمایش در حال افزایش و اثر اصلی درون گروهی زمان (پس آزمون, پیش آزمون و پیگیری) در گروه آزمایش به لحاظ آماری در سطح احتمال (0/05>P) معنادار بود. نتیجه گیری این به این معنی است که آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی سرزندگی کودکان با اختلالات ویژه یادگیری تاثیر گذاشته است اما برای تغییرات معنی دار به زمان بیشتری نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باشعور لشگری، مریم، تجلی، پریسا، و امیری مجد، مجتبی. (1398). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی-بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری. مجله علوم روانشناختی، 18(79 )، 829-837. SID. https://sid.ir/paper/93096/fa

    Vancouver: کپی

    باشعور لشگری مریم، تجلی پریسا، امیری مجد مجتبی. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی-بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(79 ):829-837. Available from: https://sid.ir/paper/93096/fa

    IEEE: کپی

    مریم باشعور لشگری، پریسا تجلی، و مجتبی امیری مجد، “اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی-بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 79 ، pp. 829–837، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button