مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

926
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت

صفحات

 صفحه شروع 2193 | صفحه پایان 2201

چکیده

 زمینه اضطراب از عواملی است که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در همجوشی شناختی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت می شود. اما مسئله اصلی اینست که آیاگروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانشر آموزان مبتلا به دیابت تاثیر دارد؟ هدف مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مبتلا به دیابت شهر زاهدان تشکیل دادند. و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند سپس گروه آزمایش از طریق پروتکل مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (قمیان و شعیری, 1393) 8 جلسه مداخله دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز و همکاران (2014), مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان رینولدر و ریچموند (1978) و پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان ایتگرسول و مارور (2004) مبتلا به دیابت بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه گواه موجب بهبود همجوشی, کیفیت زندگی و اضطراب شده است (0/05P<). این نتایج در مرحله پیگیری تداوم داشته است. نتیجه گیری درمان های روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد از طریق ایجاد تعهد درونی در افراد می توانند به بهبود علائم روانشناختی کمک کنند و پیامدهای روانی بیماری های جسمانی را کاهش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیخا، حبیب، فرنام، علی، و جناآبادی، حسین. (1398). مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت. مجله علوم روانشناختی، 18(83 )، 2193-2201. SID. https://sid.ir/paper/93185/fa

    Vancouver: کپی

    کیخا حبیب، فرنام علی، جناآبادی حسین. مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(83 ):2193-2201. Available from: https://sid.ir/paper/93185/fa

    IEEE: کپی

    حبیب کیخا، علی فرنام، و حسین جناآبادی، “مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 83 ، pp. 2193–2201، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93185/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button