Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطة منزلت های هویت و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر

صفحات

 صفحه شروع 216 | صفحه پایان 234

چکیده

 پژوهش نشان داده است که سردرگمی هویت با کاهش رواندرستی در دامنه ای از ناتوانی هیجانی تا آسیب روانی همراه است. مسألة مطالعة حاضر این است که بین منزلت های هویت بین شخصی, جنسیت و سن با مؤلفه های هوش هیجانی چه رابطه ای وجود دارد. هدف پژوهش حاضر شناخت رابطه بین منزلت های هویت, جنسیت و سن با مؤلفه های هوش هیجانی است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای این منظور 235 نفر از دانش آموزان شهر تهران به صورت تصادفی خوشه ای از منطقه 3 و 17 انتخاب شدند. با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه عینی هویت من (EOM-EIS-2) و نسخة فارسی پرسشنامة هوش هیجانی (TMMS) سالووی و میر (1995) اطلاعات به صورت کلاسی جمع آوری شد. با استفاده از رگرسیون گام به گام متغیرهای پیش بین شامل منزلت های هویت عقیدتی, جنسیت و سن در یک مرحله و منزلت های بین شخصی, جنسیت و سن در مرحله دیگر با متغیرهای ملاک توجه به احساسات, تمایز احساسات و بازسازی خلقی در معادله رگرسیون قرار گرفتند. یافته ها نشان داد: الف) جنسیت 8 درصد و دنباله روی عقیدتی 5 درصد توجه به احساسات را پیش بینی کردند؛ ب) هویت یافتگی بین شخصی 6 درصد و جنسیت 3 درصد تمایز احساسات را پیش بینی کردند. به این معنی که اولاً منزلت های هویت بین شخصی نسبت به هویت عقیدتی توانایی پیش بینی بیشتری از یرمقیاس های هوش هیجانی را داشتند. ثانیاً توجه و تمایز احساسات رابطة قابل ملاحظه ای با جنسیت آزمودنی ها (به نفع دختران) داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی نژاد، عباس، و انجدانی، انسیه. (1395). رابطة منزلت های هویت و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر. مجله علوم روانشناختی، 15(58 )، 216-234. SID. https://sid.ir/paper/93232/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی نژاد عباس، انجدانی انسیه. رابطة منزلت های هویت و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1395؛15(58 ):216-234. Available from: https://sid.ir/paper/93232/fa

    IEEE: کپی

    عباس رحیمی نژاد، و انسیه انجدانی، “رابطة منزلت های هویت و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر،” مجله علوم روانشناختی، vol. 15، no. 58 ، pp. 216–234، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93232/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا