مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر ویژگی های عصبی-روانشناختی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی

صفحات

 صفحه شروع 261 | صفحه پایان 275

چکیده

اختلال هماهنگی تحولی برای توصیف کودکانی به کار می رود که بدون وجود بیماری عصبی مشکلاتی در هماهنگی دارند. هماهنگی حرکتی ضعیف سبب مشکلات روانشناختی در این کودکان شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیرات یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر برخی ویژگی های عصب روانشناختی در کودکان پسر 10 تا 12 ساله دچار اختلال هماهنگی تحولی شهر شیراز بود. روش این پژوهش نیمهتجربی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. 36 کودک 10 تا 12 ساله دچار اختلال هماهنگی تحولی با استفاده از پرسشنامه اختلال هماهنگی تحولی و آزمون هوش ریون, به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. همچنین به منظور ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامة عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. گروه آزمایش برنامة حرکتی مداخله ای را به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته, هر جلسه 60 دقیقه) دریافت کردند. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 05/0 با کمک نرم افزار SPSS 22 انجام گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی(001/0≥ P, 238/492 F=) و حسی-حرکتی (001/0≥ P, 482/282 F=) مشاهده شد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که برنامه تمرینی منتخب حاضر می تواند بر بهبود ویژگی های عصب روانشناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی تحولی مؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، ایوب، شیخ، محمود، و حمایت طلب، رسول. (1395). تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر ویژگی های عصبی-روانشناختی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی. مجله علوم روانشناختی، 15(58 )، 261-275. SID. https://sid.ir/paper/93234/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی ایوب، شیخ محمود، حمایت طلب رسول. تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر ویژگی های عصبی-روانشناختی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1395؛15(58 ):261-275. Available from: https://sid.ir/paper/93234/fa

    IEEE: کپی

    ایوب هاشمی، محمود شیخ، و رسول حمایت طلب، “تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر ویژگی های عصبی-روانشناختی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 15، no. 58 ، pp. 261–275، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93234/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button