مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی در رفتار اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 35

چکیده

 رفتاراقتصادی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی است تا حدی که کارل مارکس از اقتصاد به عنوان "زیربنا" و از بقیه نهادها به عنوان "روبنا" یاد می کند. به عقیده او منبع اصلی دگرگونی و هر رفتار اجتماعی؛ عوامل اقتصادی هستند(بشیریه, 21: 1376) از سوی دیگر به دنیای مجازی قاره ششم گفته می شود که همه ساکنان پنج قاره دیگر, در آن ساکن هستند. سرعت پرشتاب علم و انتقال اطلاعات به مدد گسترش ارتباطات به سمتی می رود که آن هایی که در پنج قاره نیت هر گونه فعالیتی (علمی, سیاسی, اقتصادی و. . . ) را دارند, باید در قاره ششم سهمی برای خود در نظر گیرند (خلیلی, 1394: 60). این پژوهش در صدد تحلیل تاثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم (6 ماهه اول سال 1397) با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتار اقتصادی است. نوع این پژوهش کاربردی است و روش اصلی پیمایش می باشد. جامعه آماری را شهروندان بالای بیست سال تهرانی تشکیل می دهند و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با روایی محتوایی (روایی خبرگان) از طریق شاخص CVR یا ضریب لاوشه انجام شده است. نتایج نشان می دهد, رفتار اقتصادی که به عنوان متغیر وابسته ودارای بعدهای گرایش اقتصادی, کنش اقتصادی وشناخت اقتصادی است درحد متوسط رو به پایین بوده است. گرایش اقتصادی, کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی شهروندان موردمطالعه درحدمتوسط رو پایین است. ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و رفتاراقتصادی, کنش اقتصادی, گرایش اقتصادی معنادار بوده است و فرضیه محقق مورد تایید قرار می گیرد ولی ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و شناخت اقتصادی معنادار نمی باشدو فرضیه محقق مورد تایید قرار نمی گیرد. میزان مراجعه به وبلاگ ها, میزان مراجعه به فروم ها و میزان مراجعه به ویکی ها تاثیر مستقیمی بر رفتار اقتصادی دارند. میزان مراجعه به وبلاگ ها, میزان مراجعه به میکروبلاگ ها و میزان مراجعه به فروم ها تاثیر مستقیمی بر کنش اقتصادی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بزاززادگان، نیما، رحمان زاده، سیدعلی، و مظفری، افسانه. (1400). تبیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی در رفتار اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(2 )، 25-35. SID. https://sid.ir/paper/951004/fa

    Vancouver: کپی

    بزاززادگان نیما، رحمان زاده سیدعلی، مظفری افسانه. تبیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی در رفتار اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم. مطالعات توسعه اجتماعی ایران[Internet]. 1400؛13(2 ):25-35. Available from: https://sid.ir/paper/951004/fa

    IEEE: کپی

    نیما بزاززادگان، سیدعلی رحمان زاده، و افسانه مظفری، “تبیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی در رفتار اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم،” مطالعات توسعه اجتماعی ایران، vol. 13، no. 2 ، pp. 25–35، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/951004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button