مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی چگونگی مدیریت کلاس درس مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه)

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 65

چکیده

 در نظام آموزش عالی پرورش تفکر انتقادی توسط اعضای هیئت علمی امری ضروری است این مهم در حوزه علوم انسانی ضرورت دوچندانی پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر, بازنمایی چگونگی مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی در علوم انسانی می باشد. به این منظور, این پژوهش به سه سؤال اصلی 1-اعضای هیئت علمی در فرایندهای مدیریت کلاس درس چگونه دانشجویان را به چالش می کشید و واکنش شما نسبت به, به چالش کشیدن شما توسط دانشجو چیست؟ 2-چه روش های تدریسی را در کلاس درس به کار می برند؟ 3-از چه شیوه های ارزشیابی استفاده می نمایند؟ پرداخته است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع خود مردم نگاری می باشد. جهت جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 9 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی, دانشگاه کردستان می باشد که از طریق نمونه گیری با بالاترین قدرت (بررسی مواردی که پدیده های موردنظر در آن ها بروز بسیار قوی دارد) انتخاب شده اند. داده ها به روش کدگذاری نظری و همچنین جهت تعیین کدها و موضوعات اصلی از نرم افزار تحلیل داده های کیفی Nvivo10 استفاده شده است. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه ای صورت گرفته است. جهت تعیین روایی پژوهش از سه روش اعتبار پذیری, انتقال پذیری و تائید پذیری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که اعضای هیئت علمی با درک روشن و متعهدانه از تفکر انتقادی, به چالش کشیدن دانشجو, استفاده از شیوه های تدریس فعال و در ارزشیابی ها بااهمیت دادن به فرایند کلاسی و همچنین استفاده از سؤالات تشریحی با پاسخ های تحلیلی سعی در پرورش تفکر انتقادی در کلاس درس برای دانشجویان داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبریان قلندر، پیمان، امجدزبردست، محمد، و بلندهمتان، کیوان. (1398). بازنمایی چگونگی مدیریت کلاس درس مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه). آموزش عالی ایران، 11(4 )، 37-65. SID. https://sid.ir/paper/951905/fa

    Vancouver: کپی

    قنبریان قلندر پیمان، امجدزبردست محمد، بلندهمتان کیوان. بازنمایی چگونگی مدیریت کلاس درس مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه). آموزش عالی ایران[Internet]. 1398؛11(4 ):37-65. Available from: https://sid.ir/paper/951905/fa

    IEEE: کپی

    پیمان قنبریان قلندر، محمد امجدزبردست، و کیوان بلندهمتان، “بازنمایی چگونگی مدیریت کلاس درس مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه)،” آموزش عالی ایران، vol. 11، no. 4 ، pp. 37–65، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/951905/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button