مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اخلاق اقتصادی یزدیها: سازگاری فعالانه

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 137

چکیده

 در این مقاله به دنبال آن هستیم که الگوی اخلاق اقتصادی یزدی ها را معرفی کنیم و با نگاهی تاریخی, محیطی نهادی را ترسیم کنیم که هم زمان هم تجلی و هم نگه دارنده این الگوی اخلاقی در یزد بوده است. مبانی نظری و روش شناختی مقاله مبتنی است بر آرای ماکس وبر, جامعه شناس شهیر آلمانی, و داده های تحقیق از طریق مطالعات اسنادی, تحلیل محتوای کیفی اسناد (سفرنامه جهانگردان درباره یزد, زندگی نامه و خاطرات افراد سرشناس یزدی و غیریزدی درباره یزد) و مصاحبه اکتشافی با مطلعان و افراد خبره مرتبط با موضوع فراهم شد. بنابر یافته های تحقیق, می توان «خودساختگی» را مولفه اصلی اخلاق اقتصادی عامه مردم یزد, و «قدرت فکری ترکیب گری» را مولفه اصلی اخلاق اقتصادی تجار و صنعتگران یزدی دانست. معماری هم زیستانه, سنت قوی وقف و خیریه, اقتصاد تجاری و صنعتی بازفرآورانه و مهاجرپذیری و مهاجرفرستی یزد, با اخلاق اقتصادی یزدی ها رابطه ای دوسویه داشته است؛ یعنی از سویی به مثابه محیطی نهادی عمل کرده که این اخلاق در آن نضج و پرورش یافته و از سوی دیگر, خود آن تجلی و نمود این اخلاق اقتصادی است. درمجموع, می توان مولفه اصلی اخلاق اقتصادی یزدی ها را «سازگاری فعالانه « آنان دانست که دارای سه بعد است: «سازگاری با نظام هستی» که در خداباوری و دین داری یزدی ها ظهور یافته است, «سازگاری با محیط طبیعی و اقلیم» که در سازه های طبیعی و معماری پایدار شهر متجلی شده است و «سازگاری با محیط اجتماعی» که در پذیرش اقلیت های دینی زرتشتی و یهودی و نیز حمله نکردن به شهرهای هم جوار در طول تاریخ نمود یافته است. نکته کلیدی آن است که این سازگاری منفعلانه نبوده, بلکه فعالانه و مبتکرانه بوده است؛ یعنی با کار و کوشش فراوان و تلاش برای آبادانی جهان و بهره گیری مناسب از آن همراه بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرشدی، ابوالفضل، و علی نژاد، منوچهر. (1398). اخلاق اقتصادی یزدیها: سازگاری فعالانه. مجله مطالعات اجتماعی ایران، 13(4 )، 111-137. SID. https://sid.ir/paper/952694/fa

    Vancouver: کپی

    مرشدی ابوالفضل، علی نژاد منوچهر. اخلاق اقتصادی یزدیها: سازگاری فعالانه. مجله مطالعات اجتماعی ایران[Internet]. 1398؛13(4 ):111-137. Available from: https://sid.ir/paper/952694/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل مرشدی، و منوچهر علی نژاد، “اخلاق اقتصادی یزدیها: سازگاری فعالانه،” مجله مطالعات اجتماعی ایران، vol. 13، no. 4 ، pp. 111–137، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952694/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button