مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ظهور و بروز ویژگی های سازمان نوروتیک در سازمان ها: مطالعه ای در آموزش وپرورش با رویکرد نگاشت شناختی فازی

صفحات

 صفحه شروع 461 | صفحه پایان 493

چکیده

 هدف هدف از این پژوهش, ارزیابی ظهور و بروز ویژگی های سازمان نوروتیک در آموزش وپرورش با روش نگاشت شناختی فازی است. روش برای شناسایی ویژگی های رفتار نوروتیک در سازمان مورد مطالعه, از روش نگاشت شناختی فازی استفاده شده است. در نخستین گام بعد از مشخص شدن مسیله پژوهش, ابتدا خبرگانی انتخاب شدند که در رابطه با سازمان آموزش وپرورش از دانش و آگاهی لازم برخوردار بودند. بعد از مشخص شدن خبرگان پژوهش, پژوهشگر به استخراج نقشه ذهنی خبرگان اقدام کرده است. به این صورت که با انجام جلسات گروهی فکری از خبرگان خواسته شد تا ویژگی های مد نظر را با توجه به بعد مشخص شده روی فلیپ چارت نوشته و مکتوب کنند. بعد از رسیدن به اشباع نظری, تسهیلگر گروه, پاسخ ها را بر اساس بعد های مشخص شده, دسته بندی کرد, سپس روابط علی بین عناصر هر بعد و روابط با عناصر سایر بعد ها بررسی و ترسیم شده است. یافته ها نگاشت شناختی علی رفتارهای نوروتیک در سازمان آموزش وپرورش شامل 122 عنصر است. تحلیل نگاشت به کمک FCMaper نشان داده که این عناصر شامل 45 عنصر معمولی, 75 عنصر فرستنده و 2 عنصر دریافت کننده هستند. نتیجه گیری نتایج حاصل از نگاشت نشان داده است که عنصر عدم عزت نفس, با داشتن بیشترین درجه ورودی, اثرپذیری ترین عنصر نگاشت و عنصر رسانه ای کردن با داشتن بیشترین درجه خروجی, اثرگذارترین عنصر نگاشت رفتار نوروتیک در سازمان آموزش وپرورش هستند. مرکزیت, شاخص دیگری است که نشان دهنده شدت اثرگذاری عناصر در رفتار نوروتیک است, تحلیل ها نشان می دهند که عنصر عدم عزت نفس با داشتن بیشترین مجموع درجه ورودی و خروجی مرکزی ترین عنصر نگاشت شناخته شده است. همچنین نتایج حاصل از آزمون اسپیرمن و بررسی سناریوی های حدی نشان دهنده صحت نتایج به دست آمده هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رعنایی کردشولی، حبیب اله، نیکبخت، امین، مصطفایی دولت آباد، خدیجه، و خلیلی پور، حاتم. (1399). ارزیابی ظهور و بروز ویژگی های سازمان نوروتیک در سازمان ها: مطالعه ای در آموزش وپرورش با رویکرد نگاشت شناختی فازی. مدیریت دولتی، 12(3 )، 461-493. SID. https://sid.ir/paper/952902/fa

    Vancouver: کپی

    رعنایی کردشولی حبیب اله، نیکبخت امین، مصطفایی دولت آباد خدیجه، خلیلی پور حاتم. ارزیابی ظهور و بروز ویژگی های سازمان نوروتیک در سازمان ها: مطالعه ای در آموزش وپرورش با رویکرد نگاشت شناختی فازی. مدیریت دولتی[Internet]. 1399؛12(3 ):461-493. Available from: https://sid.ir/paper/952902/fa

    IEEE: کپی

    حبیب اله رعنایی کردشولی، امین نیکبخت، خدیجه مصطفایی دولت آباد، و حاتم خلیلی پور، “ارزیابی ظهور و بروز ویژگی های سازمان نوروتیک در سازمان ها: مطالعه ای در آموزش وپرورش با رویکرد نگاشت شناختی فازی،” مدیریت دولتی، vol. 12، no. 3 ، pp. 461–493، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952902/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button