مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

304
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پرسشنامه اجتماعی-فرهنگی سرقت علمی-ادبی: از آگاهی تا التزام عملی دانشگاهیان ایرانی در نگارش متون انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 68

چکیده

 از آن جاکه در سال های اخیر, سرقت علمی-ادبی در نگارش متون علمی به زبان خارجی مورد بازخوردِ گستردة جهانی قرارگرفته است, طراحی ابزاری بومی شده و معتبر برای ارزش یابی نظری و التزام عملی جامعه دانشگاهی ایران اجتناب ناپذیر به نظر می رسید. در پژوهش حاضر, با تکیه بر یافته های به دست آمده از بررسی جامع پیشینه پژوهش و مصاحبة بدون ساختار با 24 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته های زبان انگلیسی, چهارچوب اولیه در تهیه پرسشنامه بومی شده سرقت علمی-ادبی تدوین شد. پس از اجرای پیش آزمون, ویرایش چندباره پرسش ها, تحلیل عاملی, و مدل سازی معادلات ساختاری, پرسشنامه اجتماعی-فرهنگی سرقت علمی-ادبی با 36 پرسش در حوزه های آگاهی, دیدگاه, ادراک و باورهای اجتماعی-فرهنگی به عنوان مؤلفه های بنیادی در ارتقا حساسیت جامعه دانشگاهی ایران نسبت به سرقت علمی-ادبی طراحی گردید. نسخه نهایی پرسشنامه بین 288 دانشجو و دانش آموخته, در تمام گرایش های کارشناسی ارشد انگلیسی, از 6 دانشگاه دولتی (78 نفر) و آزاد اسلامی (210 نفر) توزیع و مورد تحلیل قرارگرفت. پاسخ ها نشان دهندة آگاهی بالا, ادراک دقیق از قوانین سرقت علمی-ادبی, دیدگاه خنثی و تا اندازه ای غیرمسئولانه, و باورهای اجتماعی-فرهنگی غیر علمی شرکت کنندگان بود که منجر به گرایش ناخواسته آن ها به انجام سرقت علمی-ادبی می گردید. افزون بر این, تحلیل فراوانی در رخدادهای سرقت علمی-ادبی, با بهره گیری از نرم افزار «iThenticate», در 18 پایان نامه منتخب کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی از دانشگاه های مورد نظر انجام گرفت که یافته های آن نمایانگر رشد فزاینده سرقت علمی-ادبی در نوشتار علمی جامعه دانشگاهی ایران در دورة زمانی 1396-1392 بود. این پژوهشگران با برشمردن حقایق موجود در این حوزه, بر سیاست گزاری موثر در بستر دانشگاه ها تأکید نمودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عقابی، مریم، و پوردانا، ناتاشا. (1401). پرسشنامه اجتماعی-فرهنگی سرقت علمی-ادبی: از آگاهی تا التزام عملی دانشگاهیان ایرانی در نگارش متون انگلیسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 14(42 )، 39-68. SID. https://sid.ir/paper/953105/fa

    Vancouver: کپی

    عقابی مریم، پوردانا ناتاشا. پرسشنامه اجتماعی-فرهنگی سرقت علمی-ادبی: از آگاهی تا التزام عملی دانشگاهیان ایرانی در نگارش متون انگلیسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1401؛14(42 ):39-68. Available from: https://sid.ir/paper/953105/fa

    IEEE: کپی

    مریم عقابی، و ناتاشا پوردانا، “پرسشنامه اجتماعی-فرهنگی سرقت علمی-ادبی: از آگاهی تا التزام عملی دانشگاهیان ایرانی در نگارش متون انگلیسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 14، no. 42 ، pp. 39–68، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953105/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button