مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل داستان های کودکان با درونمایه ی عرفانی: مطالعه ی موردی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 83

چکیده

 در میان آثار ادبی کودکانه, گاه اندیشه های عرفانی چنان فشرده و زیبا در قالب داستان به مخاطب ارائه می شوند که نه تنها لذت خواندن اثر را فزونی می بخشند, بلکه سبب جاودانگی اثر ادبی می شوند. در این داستان ها, مفاهیم شهودی با بیانی ساده برای کودکان نوشته می شوند. اگر بخواهیم برای مخاطب کودک, از میان داستان های کودکانه, داستان های عرفانی را انتخاب کنیم یا اگر بخواهیم از دیدگاه یک پژوهشگر چنین داستان هایی را برگزینیم, چه ویژگی هایی برای داستان عرفانی کودکانه می توان در نظر گرفت؟ آیا می توان تعریفی کلی از ادبیات عرفانی ویژه ی کودکان ارائه کرد که داستان عرفانی ذیل آن بگنجد؟ مبنای نظری این پژوهش در بررسی داستان های عرفانی کودکانه, طبقه بندی هاشمی نژاد از داستان های عرفانی بزرگسالان (تنها پژوهش موجود در این زمینه) است. افزون بر آن, در تحلیل سه اثر داستانی, از اهمیت تخیل فلسفی در داستان های کودکانه یاد شده است تا بتوان از این راه به تخیل عرفانی کودکان و پرورش آن نقبی زد. در این بررسی, که به روش توصیفی تحلیلی و با شیوه ی قیاسی انجام شده است, ابتدا درباره ی چیستی و چگونگی عرفان کودکانه به اختصار بحث شده, در پی آن تعریفی با پنج مؤلفه برای ادبیات عرفانی کودک ارائه شده و سرانجام, در تطبیق با ویژگی های قصه های عرفانی بزرگسالان, ویژگی هایی برای داستان عرفانی کودک تعیین شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شانه، فهیمه، و نزهت، بهمن. (1400). تحلیل داستان های کودکان با درونمایه ی عرفانی: مطالعه ی موردی. ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)، 13(26 )، 55-83. SID. https://sid.ir/paper/953785/fa

    Vancouver: کپی

    شانه فهیمه، نزهت بهمن. تحلیل داستان های کودکان با درونمایه ی عرفانی: مطالعه ی موردی. ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)[Internet]. 1400؛13(26 ):55-83. Available from: https://sid.ir/paper/953785/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه شانه، و بهمن نزهت، “تحلیل داستان های کودکان با درونمایه ی عرفانی: مطالعه ی موردی،” ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)، vol. 13، no. 26 ، pp. 55–83، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953785/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button